بررسی برخی پارامترهای مورفولوژیکی، فیزیولوژیکی و مولکولی جهش یافته های حساس به سرمای گیاه آرابیدوپسیس تالیانا

چکیده:
بسیاری از گیاهان نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری وقتی در معرض تیمار سرما ((2-15°C قرار می گیرند آسیب می بینند. گیاه آرابیدوپسیس تالیانا گیاه مقاوم به سرما می باشد و بنابراین یک مدل گیاهی خوب به منظور تشخیص ویژگی های مقاومت به تیمار سرما می باشد. برای تعیین این که آیا بیان ژن سوپراکسید دیسموتاز مس/روی2 (CSD2) ظرفیت به دام اندازی سوپراکسید و احتمالا قدرت ادامه حیات جهش یافته های حساس به تنش متوسط سرمای گیاه آرابیدوپسیس تالیانا را افزایش خواهد داد یا نه و نیز تعیین نقش سایر آنزیم های آنتی اکسیدان نظیر پلی فنل اکسیداز، سوپراکسید دیسموتاز و پراکسیداز در ظهور فنوتیپ های متمایز تحت تنش متوسط سرما در این گیاه، 4 جهش یافته کلاس 1 (chs1-1، chs1-2، chs2-1 و chs2-2) تحت تیمارهای دمایی 4 (تنش شدید سرما)، 13(تنش متوسط سرما) و 23 (شاهد) درجه سانتیگراد قرار گرفتند و سنجش های مربوطه انجام شد. نتایج نشان داد که ژن (CSD2) در هیچ یک از جهش یافته ها بیان نداشت، در صورتیکه در گیاه نوع وحشی تحت تنش متوسط سرما و تنش شدید سرما بیان داشته است. افزایش فعالیت آنزیم های سوپراکسید دیسموتاز و پراکسیداز نیز نقش حفاظتی این آنزیم ها را در دفاع از گیاه تحت دماهای پایین نشان می دهد. افزایش فعالیت آنزیم پلی فنل اکسیداز تحت تنش متوسط سرما می تواند نقش آن را در ظهور فنوتیپ کلروز در جهش یافته ها تحت تنش متوسط سرما نشان دهد. عدم بیان ژن CSD2 در جهش یافته ها احتمالا به دلیل جهش در ژن های CHS می باشد، در نتیجه احتمالا بر اثر جهش مذکور بیان این ژن ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1548378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!