بررسی تاثیر معافیت از نگهبانی در سربازان مستعد به مشکلات حاد اعصاب و روان بر پیشگیری از عوارض ناشی از اختلالات روانی در بین سربازان مجموعه آماد و پشتیبانی ناجا در سال 1390

چکیده:
کاهش یا از بین بردن کامل آمار جرایم و یا تخلفاتی از قبیل خودکشی، اهانت به مافوق، تهدید مافوق، خودزنی، نزاع، درگیری، عدم هوشیاری در نگهبانی، ترک پست، فرار از خدمت، شرب خمر، مصرف مواد مخدر و خوابیدن در محل نگهبانی در بین سربازان از اهداف مهم سازمان های انتظامی و نظامی می باشد. بر این اساس با توجه به این مسئله که نگهبانی به عنوان یک کار مستمر و پر استرس بخصوص با سلاح می تواند در افراد مستعد به اختلالات روانی باعث افزایش آمار جرایم و تخلفات یاد شده شود، نیاز به یک کار پژوهشی در این زمینه احساس گردید. لذا یک کار تحقیقاتی با عنوان بررسی تاثیر معافیت از نگهبانی در سربازان مستعد به مشکلات حاد اعصاب و روان بر پیشگیری از عوارض ناشی از اختلالات روانی در بین سربازان مجموعه آماد و پشتیبانی ناجا در سال1390، تعیین و به اجرا در آمد. از مجموعه 835 نفر سربازی که در طول یک سال در این برنامه تحقیقاتی با تست شخصیت مورد ارزیابی قرار گرفتند، 21 نفر در این تست روی نمودار نمره بالای 70 داشته و مستعد اختلالات روانی تشخیص داده شدند و از نگهبانی معاف گردیدند. از آنجایی که محیط، نوع کار، فعالیت و تعداد سربازان در مجموعه معاونت آماد و پشتیبانی ناجا در طول سال ثابت است، نتیجه کار را با سه سال ما قبل در همین مجموعه بررسی کردیم که در پایان پژوهش، از مجموعه 11 مورد جرائم تخلفات بررسی شده این نتایج به دست آمد: هشت مورد از 11 مورد تخلفات از جمله خودکشی، تهدید مافوق، اهانت به مافوق، خودزنی، نزاع، عدم هوشیاری در نگهبانی، ترک پست و فرار از خدمت، نسبت به سه سال ما قبل به ترتیب 100،100، 100، 76، 64، 34، 18 و 8 درصد کاهش نشان داده و در سه مورد از 11 مورد شامل شرب خمر، مصرف مواد مخدر و خوابیدن در محل نگهبانی، کاهش نشان نداد. نتیجه کلی این است که معافیت از نگهبانی در سربازان مستعد به اختلالات روانی باعث کاهش جرائم و تخلفات خواهد شد و این معافیت کاملا در کاهش جرایم و تخلفات تاثیر دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1548482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!