تاثیر هشت هفته تمرینات پیلاتس بر تعادل ایستا و پویای افراد مبتلا به سکته مغزی

چکیده:
زمینه و هدف
اختلال حرکتی مهمترین پیامد بیماران سکته مغزی است که با کاهش تعادل جسمانی همراه می باشد. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر تمرینات پیلاتس بر تعادل این افراد بود.
روش بررسی
تعداد 30 نفر بیمار سکته مغزی (12 زن و 18 مرد) که شش ماه از زمان بروز سکته آنها گذشته بود. به طور تصادفی در دو گروه 15 نفره کنترل و تجربی قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 8 هفته تمرینات پیلاتس و گروه کنترل فعالیت های عادی روزمره را انجام دادند. از آزمون ایستادن روی یک پا برای ارزیابی تعادل ایستا و نشستن و برخاستن برای تعادل پویا استفاده شد. ازآمارتوصیفی برای محاسبه میانگین و انحراف استاندارد داده ها و برای تعیین تغییرات درون گروهی و بین گروهی، از تی همبسته و مستقل در سطح معنی داری 05/0=p و از نرم افزار SPSS نسخه 18استفاده شد.
یافته ها
نتایج پیش آزمون و پس آزمون گروه کنترل تفاوت معنی داری نداشتند اما امتیازات میانگین پیش آزمون و پس آزمون گروه تجربی از تفاوت معنی داری برخوردار بودند. همچنین بین امتیازات پس آزمون گروه کنترل و تجربی اختلاف معنی داری در سطح (05/0
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که هشت هفته تمرینات پیلاتس باعث بهبود تعادل افراد مبتلا به سکته مغزی می شود. تمرینات پیلاتس با افزایش قدرت و استقامت ثبات مرکزی و بهبود کنترل عصبی- عضلانی باعث افزایش تعادل می شود. در نتیجه روش تمرینی سودمندی در بازتوانی تعادل افراد مبتلا به سکته مغزی می باشد و باعث تسریع روند بهبودی آنها می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1548927 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!