بررسی ژورنال های حوزه جراحی در پایگاه اطلاعاتی ISI و کاربرد آن برای پژوهشگران این حوزه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مجلات علمی به عنوان یکی از ابزارهای اطلاع رسانی علمی و به عنوان یکی از مشخصه های اصلی ورود یک نظام اجتماعی به دوره توسعه یافتگی تلقی می شوند و در شکل دهی به شبکه پیچیده تبادل اطلاعات در سطح جهان از نقش ویژه ای برخوردارند. از آنجا که در سال های اخیر تولید علم در کشور به خصوص در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی رونق فراوانی یافته است آشنایی پژوهشگران حوزه جراحی با مجلات هسته رشته خود از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. این مقاله مجلات حوزه جراحی را از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار داده است.
مواد و روش ها
این پژوهش با بهره گیری از روش کتاب سنجی و با استفاده از داده های پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی مجلات هسته حوزه جراحی را مورد بررسی قرار داده است. روش کار بدین طریق بود که ابتدا داده های مورد نظر در رابطه با مجلات حوزه جراحی، از JCR از زیرمجموعه های پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی استخراج سپس به صورت دستی مولفه هایی مانند تعداد شماره در سال، نام کشور متشرکننده مجله، نام پایگاه اطلاعاتی که مجله را نمایه می کند و زبان مجله بدست آمد، سپس داده ها وارد نرم افزار اکسل گردید و جداول مورد نظر ترسیم گردید. همچنین از آمار توصیفی مانند فراوانی و درصد نیز استفاده گردید.
یافته ها
در مجموع 197 عنوان مجله در زمینه جراحی در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی نمایه می شوند. این 197 عنوان مجله کلا مربوط به 25 کشور می باشند که در این میان ایالات متحده آمریکا 96 مجله در جایگاه اول، انگلستان با 25 مجله و آلمان با 17 مجله به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار می گیرند. تعداد 2 مجله در سال 24 شماره منتشر می نمایند، یعنی به صورت دو هفته نامه منتشر می شوند. همچنین 1 مجله در سال 16 شماره و 1 مجله نیز14 شماره در سال منتشر می نمایند. قابل توجه است که 73 عنوان مجله هر کدام در سال 12 شماره مجله منتشر می نمایند. کلیه مجلات در این زمینه به وسیله 24 پایگاه اطلاعاتی نمایه می شوند که در این میان پایگاه اطلاعاتی الزویر با نمایه کردن 44 مجله در زمینه جراحی در رتبه اول قرار دارد. همچنین زبان تعداد 178 مجله یعنی بیش از نود درصد از مجلات حوزه جراحی انگلیسی می باشد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که پژوهشگران قبل از ارسال مقاله خود به دفاتر مجله، نسبت به زبان مجله و تعداد شماره مجلات در سال دقت نمایند چرا که شانس چاپ مقاله آنها بیشتر است، همچنین دست اندرکاران مجلات در ایران خصوصا مجلاتی که در حوزه جراحی مقالاتی را منتشر می نمایند، سعی نمایند تا استانداردهای پذیرفته شده بین المللی (مانند داوری بین المللی، هیئت تحریریه بین المللی، چکیده و منابع لاتین و چاپ منظم) مجلات خصوصا آی.اس.آی را رعایت نمایند تا آن مجله نیز در آی.اس.آی نمایه گردد، چرا که علاوه بر سهولت در چاپ مقالات پژوهشگران کشورمان، باعث افزایش تولیدات علمی نیز می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1549282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!