بررسی اثر ال-کارنیتین خوراکی بر پروفایل لیپیدی و وضعیت آنتی اکسیدانی در بیماران تحت درمان با همودیالیز: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده

چکیده:
مقدمه
دیس لیپیدمی و استرس اکسیداتیو در بیماران همودیالیزی امری شایع است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مکمل خوراکی ال-کارنیتین بر پروفایل لیپیدی و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی بیماران تحت درمان با همودیالیز طراحی و اجرا گردید.
روش بررسی
مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده بود که با مشارکت 50 نفر بیمار تحت همودیالیز مداوم، در مراکز همودیالیز شهر یزد در فاصله زمانی سال های 92 تا 93 انجام شده است. بیماران درگروه مداخله روزانه 1 گرم مکمل خوراکی ال-کارنیتین به صورت شربت خوراکی مصرف می کردند. بیمارانی که درگروه کنترل قرار گرفتند هیچگونه مکملی حاوی ال-کارنیتین دریافت نمی کردند. در ابتدا و پایان هفته دوازدهم، تری گلیسرید، کلسترول تام، کلسترولLDL و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی سرم(TAC) در دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج
میانگین تری گلیسرید و کلسترول تام در بین گروه ها و درون گروه ها تفاوت معنی داری نداشت. از سوی دیگر میانگین کلسترولLDL در گروه ال-کارنیتین تغییر معنی داری نداشت ولی در گروه کنترل افزایش معنی دار داشت(02/0=p) و میانگین تغییرات کلسترول LDL بین دو گروه تفاوت معنی دار داشت(05/0p=). نتایج همچنین نشان داد که مکمل یاری با ال-کارنیتین تغییری در سطح سرمی ظرفیت تام آنتی اکسیدانی سرم(TAC) در گروه ال-کارنیتین نسبت به گروه کنترل ایجاد نمی کند(76/0p=). بعد از اتمام مطالعهTAC در هر دو گروه افزایش جزئی داشت ولی این تغییرات از لحاظ آماری معنی دار نبود(62/0=p).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد مصرف ال-کارنیتین به صورت شربت به میزان یک گرم در روز در بیماران همودیالیزی به مدت 12 هفته بر سطح تری گلیسرید،کلسترول تام سرم و وضعیت تام آنتی اکسیدانی سرم بی تاثیر است ولی کلسترول LDL را کاهش داده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1550850 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!