رویکرد اخلاقی سردبیران و سهم آنها از انتشار مقالات در نشریه خودی

پیام:
چکیده:
زمینه
سردبیران در حوزه نشر باید همچون سایر جنبه های مختلف علمی، فرایند اصول اخلاق حرفه ای را حفظ کرده و تنها مقاله هایی را انتخاب کنند که دقیق، اخلاقی، علمی و مسئولانه تهیه شده باشند. مقاله حاضر هرگونه سوء استفاده از مقام و موقعیت علمی و به تبع آن بی اخلاقی در انتشارات علمی و عدم رعایت حداقل های سردبیری را به تصویر خواهد کشید.
روش
پژوهش حاضر توصیفی – تحلیلی با رویکرد علم سنجی، جامعه آماری پژوهش شامل 691 نشریه علمی پژوهشی فارسی دارای ضریب تاثیر است. به عنوان نمونه، 248 نشریه با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای، مشخص گردید. ابزار و روش اجرای این پژوهش استفاده از نمایه استنادی علوم ایران و گزینه تحلیل در این پایگاه و دروندهی داده ها در نرم افزار اکسل بوده است.
یافته ها
یافته ها نشان داد که بیشترین سهم سردبیران با 5 و 6/3% به سه حوزه منابع طبیعی، علوم انسانی و کشاورزی و بیشترین سهم اعضای موسسه ناشر به دو حوزه علوم پزشکی و دامپزشکی اختصاص دارد. در برخی از نشریات دو حوزه علوم انسانی و کشاورزی بیش از 10% مقالات چاپ شده طی این دو سال به سردبیران تعلق داشت و این امر سبب شد که در بسیاری موارد سردبیران به نویسندگان پرکار نشریه خود تبدیل شوند.
نتیجه گیری
عملکرد اخلاقی سردبیران و اعضای موسسه ناشر نشریه، می تواند در ترغیب نویسندگان به ویژه نویسندگان جوان، در واسپاری مقالات خود به نشریات معتبر داخل بسیار موثر افتد. بنابراین رعایت اصول اخلاقی توسط اعضای هیات تحریریه در ایجاد نگرش مثبت به نشریه و ارتقاء منزلت علمی آن در طول زمان اثرگذار خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1552705 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!