بررسی کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن در مردان آندروپوز

چکیده:
زمینه و هدف
یائسگی مردان با تغییرات هورمونی، فیزیولوژیکی و شیمیایی آغاز می شود و به طور معمول تقریبا بین سنین چهل تا پنجاه و پنج سالگی اتفاق می افتد. این تغییرات بر کیفیت زندگی مردان تاثیر می گذارد. بر این اساس مطالعه حاضر به بررسی وضعیت کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن در مردان آندروپوز می پردازد.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی به روش تمام شماری در مورد 80 نفر از مردان آندروپوز 60-40 ساله شاغل در دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت. گردآوری داده ها در سال 1393 با استفاده از پرسشنامه های جمعیت شناختی، فرم کوتاه 36 سوالی کیفیت زندگی و نسخه فارسی پرسشنامه علایم مردان مسن (AMS) صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی و استنباطی (تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام) در نرم افزار SPSS v.22 استفاده شد. سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین سنی مردان آندروپوز 79/4±6/47 سال و اکثر آن ها (8/38%) در گروه سنی 49-45 سال قرار داشتند. میانگین نمره کیفیت زندگی 52/13±75/61 به دست آمد. رگرسیون گام به گام نشان داد که بین متغیرهای نمره کیفیت زندگی، ابعاد سلامت جسمانی و روانی با سن ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین ارتباط معناداری بین نمره کیفیت زندگی با شدت آندروپوز و بعد سلامت جسمانی با تعداد ساعات خواب در شبانه روز یافت شد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان می دهد که آندروپوز باعث کاهش کیفیت زندگی می شود و سن، شدت آندروپوز و ساعات خواب بر کیفیت زندگی مردان آندروپوز تاثیر می گذارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1552890 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!