مکانیابی پهنه های مستعد کشت گل محمدی (مطالعه موردی: ایستگاه تولید بذر گیاهان دارویی و صنعتی سراب)

چکیده:
در عصر حاضر به دلیل افزایش جمعیت و تخریب اراضی کشاورزی، استفاده بهینه از این اراضی ضروری هست بنابراین استعداد اراضی قبل از تناسب اراضی بایستی مورد ارزیابی واقع شود. مدلها در حالت کلی شکل ساده شده ای از واقعیت میباشند و میتوانند برای تعیین پتانسیل تولید و مکانیابی پهنه های مستعد کشت گیاهان مورداستفاده قرار گیرند. برای تهیه نقشه های پیوسته مکانی خصوصیات خاک، نتایج زمینآمار با سامانه اطلاعات جغرافیایی تلفیق گردید. بدین منظور تعداد 56 نمونه خاک برای مدلسازی و تحلیلهای زمینآماری و همچنین تعداد 15 نمونه دیگر برای بررسی صحت نقشه ها تهیه گردید. مدلهای کروی و نمایی در این تحقیق بهعنوان مناسبترین مدلهای برازش دادهشده با توجه به ضریب تبیین فسفر قابلجذب، رس و کربنات کلسیم معادل در ،pH بالا و مجموع مربعات باقیمانده پایین تعیین شدند. نتایج نشان داد که سطح وسیعی از منطقه، ولی قابلیت هدایت الکتریکی و ظرفیت تبادل کاتیونی فقط در بخشی از این اراضی بهعنوان عوامل محدودکننده کشت گل محمدی تشخیص داده شدند. تصمیمگیری های مدیریتی مناسب برای رفع برخی محدودیتهای موقت خاک در 22 هکتار از اراضی میتواند محدودیت ناشی از آن را رفع کند. pH در خاک مفید خواهد بود. بهعنوانمثال اصلاح 3 هکتار از اراضی با صرف کمترین هزینه میتواند محدودیت شوری خاک را برای نیل به / همچنین شستشوی خاک در 49 15 هکتار از اراضی برای هدف موردنظر محدودیت / هدف تامین کند. برخلاف سایر پارامترهای خاک، مقدار رس که در 83 ایجاد میکند بههیچوجه قابل اصلاح نیست.
زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 212
لینک کوتاه:
magiran.com/p1553170 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!