تحلیل روند بارندگی نیمه شمالی کشور در نیم قرن اخیر

چکیده:

بارش یکی از مولفه های مهم چرخه هیدرولوژی است که مقدار و شدت آن در مقیاس های مکانی و زمانی مختلف تغییر میکند. دانشمندان بر این باورند که تغییر در غلظت گازهای گلخانه ای ناشی از مصرف سوخت های فسیلی منجر به تغییرات شدید در برخی از اجزای چرخه هیدرولوژی و از جمله بارش در نقاط مختلف جهان شده است. ازاین رو در مطالعه حاضر روند بارش های ماهانه، فصلی و سالانه نیمه شمالی ایران با استفاده از آزمون ناپارامتری من- کندال - موردبررسی قرار گرفت. داده های مورداستفاده شامل اطلاعات بارش 18 ایستگاه سینوپتیک، در دوره آماری 2010 1961 میباشند. به منظور تعیین نرخ تغییرات بارش، از روش تخمینگر شیب سن استفاده شد. نتایج نشان داد که در مقیاس سالانه، هشت ایستگاه (44 درصد ایستگاه ها) از 18 ایستگاه موردبررسی، روند کاهشی معنی دار، شش ایستگاه روند کاهشی غیر معنی دار و فقط چهار ایستگاه (ایستگاه های بابلسر، قزوین، سبزوار و تهران) افزایش غیر معنی دار در بارش را تجربه کردهاند. بیشترین نرخ کاهش بارندگی در مقیاس سالانه در ایستگاه سینوپتیک گرگان با شیب روند 1 برابر تعداد ماه ها با روند / -4/192 اتفاق افتاده است. در مقیاس ماهانه، تعداد ماه ها با روند کاهشی، 3 (mm year-1) افزایشی بود. برای سری های فصلی نیز شرایطی مشابه با مقیاس ماهانه رخ داده و غالب مناطق روند کاهشی داشتند . به طورکلی نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که روند کاهشی بارش در منطقه شمالغرب ایران نسبت به مناطق مرکزی و شرقی شدیدتر بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
207 تا 224
لینک کوتاه:
magiran.com/p1553210 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!