آت اکولوژی گونه مرتعی سبط کاشانی(Stipagrostis Karelini) در ماسه زارهای استان اصفهان

چکیده:
مطالعه گیاهان مرتعی و چگونگی رفتار آنها در اکوسیستم، اطلاعات پایه ای را در مورد نحوه عمل پوشش گیاهی در دسترس قرار می دهد که لازمه شناخت دقیق تر اکوسیستم های مرتعی جهت برنامه ریزی و مدیریت صحیح مراتع می باشد. در این تحقیقات اکولوژی گونهStipagrostis Karelini در شن زارهای استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا نقشه رویشگاه تهیه و خصوصیات رویشگاهی شامل پستی و بلندی، اقلیم، خاک، گونه های همراه و چگونگی حضور این گونه در پوشش گیاهی تعیین گردید. همچنین فنولوژی و سیستم ریشه گونه یاد شده بررسی شد. نتایج مطالعه نشان داد که این گونه گیاهی در شن زارهای منطقه ریگ بلند کاشان با ارتفاع 750 تا 1150 متر از سطح دریا در تمامی جهات شیب رویش دارد. خاک رویشگاه های آن دارای بافت های شنی تا شنی – لومی است. هدایت الکتریکی خاک در نقاط مختلف رویشگاه و نیز درعمق های مختلف آن متفاوت است و دامنه ds/m 2/5 -3 را شامل می شود. دامنه اسیدیته خاک در این رویشگاه ها 2/8 – 5/7 می باشد. متوسط بارندگی سالانه رویشگاه های طبیعی این گیاه، 140 – 80 میلی متر و میانگین دمای حداقل و حداکثر بین 8/3 و 6/33 ، حداقل مطلق دما 12- و حداکثر مطلق دما 8/47 درجه سانتی گراد می باشد. رشد رویشی این گونه مرتعی از اواخر اسفند شروع می شود. زمان ظهور گلها در اردیبهشت ماه است و در اواسط خردادماه بذرها می رسند. ریشه های استیپاگروستیس از نوع افشان و به رنگ روشن بوده واطراف ریشه ها راغلافی از ماسه پوشانده و انشعابات آن تا عمق یک متر و به شعاع حدود 2 متر در سطح شنزار حرکت می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1553747 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!