مقایسه پروفایل متابولوم سلول های اپیتلیال حساس و مقاوم به داروی سیس پلاتین سرطان تخمدان به کمک روش اسپکتروسکوپی رزونانس مغناطیسی هسته ای (1H-NMR)

چکیده:
سابقه و هدف
سرطان اپیتلیال تخمدان یکی از کشنده ترین بدخیمی ژنیکولوژیک زنان و عامل بیش از 85٪ از سرطان های تخمدان است. شیمی درمانی انتخابی این بیماری، داروی سیس پلاتین می باشد. با این حال، استفاده طولانی مدت این دارو غالبا با بروز مقاومت دارویی هم راه شده است. متابولومیکس یک تکنیک با کارآیی بالا است که می تواند در پایش رشد تومور مورد استفاده قرار گیرد. تکنیک 1H-NMR یک روش غیرتهاجمی، در علم متابولومیکس می باشد. مطالعه کنونی، به منظور شناسایی تغییرات متابولیتی و مسیرهای بیوشیمیایی بافت اپیتلیال سرطانی تخمدان و نیز شناسایی بیش تر مکانیسم های دخیل در روند مقاومت دارویی سیس پلاتین صورت گرفت.
مواد و روش ها
رده های سلولی A2780S و A2780CP کشت داده شدند. استخراج متابولیت های سلولی با روش متانول- کلروفرم- آب صورت گرفت و طیف سنجی نمونه ها با دستگاه NMR 400 مگاهرتز صورت گرفت. پس از پردازش اولیه و نهایی داده ها و مراجعه به پایگاه داده متابولوم انسانی و متابوآنالیست، تغییرات مسیرهای بیوشیمیایی و متابولیت های مربوط به آن ها شناسایی شدند.
یافته ها
مهم ترین متابولیت های تغییر یافته در این بررسی شامل فوکوز، سوربیتول، مانیتول، مانوز، رامنوز، گلیسرول، گالاکتونیت، آلفا لاکتوز، میواینوزیتول و ملیبیوز بودند. آنالیز مسیرهای بیوشیمی نیز نشان داد که مسیرهای متابولیسم گالاکتوز، فروکتوز و مانوز به طور معناداری جزء مهم ترین مسیرهای بیوشیمیایی متفاوت میان سلول های سرطانی حساس و مقاوم به داروی سیس پلاتین تخمدان بوده اند.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از بررسی ما نشان داد که مقاومت به سیس پلاتین عمدتا ناشی از تغییر مسیرهای کربوهیدراتی و متابولیت های مربوط به آن ها بوده است
زبان:
فارسی
صفحات:
895 تا 902
لینک کوتاه:
magiran.com/p1554019 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!