بررسی تاثیر مصرف لسیتین سویا در رقیق کننده تریس بر کیفیت و ماندگاری اسپرم قوچ

چکیده:
تاثیر استفاده از مقادیر مختلف لسیتین سویا به جای زرده تخم مرغ برای محافظت از اسپرماتوزوئید قوچ در زمانیک ساعت پس از اسپرم گیری و نیز 24و48 ساعت پس از ذخیره کردن منی در پنج درجه سانتی گراد بررسی شد. از10 راس قوچ با سن دو تا سه سال و میانگین وزن (4±)64کیلوگرم، هفته ای یک بار به مدت هشت هفته اسپرم گیری شد. نمونه ها مخلوط و به چهار قسمت مساوی تقسیم شد. هر قسمت با یکی از رقیق کننده های پایه تریس و چهار تیمار حاوی 5/0، یک و 5/1 درصد لسیتین سویا و 14 درصد زرده تخم مرغ رقیق شده و درصد تحرک، زنده مانی، ناهنجاری های مورفولوژیکی و سلامت غشای اسپرم و نیز pH منی در آن ها تعیین شد. نتایج نشان داد که میزان تحرک و زنده مانی اسپرم در زمان اول در تیمار 5/1 درصد لسیتین سویا بهتر بود (05/0P<). در زمان 48 ساعت پس از ذخیره کردن در تیمارهای یک و 5/1 درصد لسیتین سویا زنده مانی اسپرم در مقایسه با زرده تخم مرغ بهتر بود (05/0P<). به طورکلی، لسیتین سویا یک جایگزین مناسب برای زرده تخم مرغ بوده و موجب بهبود کیفیت مایع منی در زمان های مورد مطالعه می شود. باتوجه به محدودیت های موجود در استفاده از زرده تخم مرغ به عنوان یک منبع حیوانی در رقیق کننده قوچ، استفاده از لسیتین سویا به عنوان یک منبع گیاهی پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
367 تا 375
لینک کوتاه:
magiran.com/p1555241 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!