فراوانی برخی از ژن های مرتبط با حدت در جدایه های روده ای و خارج روده ای اشرشیا کلی با منشاء ماکیان

چکیده:
زمینه مطالعه
اگر چه اشرشیا کلی جزء فلور طبیعی روده موجودات خونگرم از جمله پرندگان است، اما در صورتی که طی دوره پرورش طیور، بهداشت زیر حد استاندارد باشد یا بیماری های تنفسی و یا سرکوب کننده سیستم ایمنی رخ دهد، باعث بیماری می گردد. اشرشیا کلی پاتوژن پرندگان (APEC)، چندین ژن مرتبط با حدت و بیماریزایی دارد. سویه های APEC مسئول برخی از بیماری طیور از جمله کلی باسیلوز، سندرم سر متورم، عفونت کیسه زرده، التهاب بند ناف و کلی گرانولوما هستند.
هدف
مطالعه حاضر به منظور بررسی حضور و فراوانی سه ژن مهم حدت در اشرشیا کلی های روده ای و خارج روده ای (کبدی) جدا شده از ماکیان استان خوزستان در جنوب غرب ایران بود.
روش کار
در مجموع 120 جدایه اشرشیا کلی (60 روده ای و 60 کبدی) جدا شده از ماکیان توسط واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) برای حضور ژن های ایروباکتین (iutA)، هماگلوتینین حساس به حرارت (tsh) و فیمبریه نوع1 (fimH) مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج
نتایج نشان داد که tsh،iutA و fimH به ترتیب در 78.3٪، 70٪ و 61.7٪ از جدایه های کبد حضور دارند در حالی که در جدایه های روده ای فراوانی این ژن ها به ترتیب 21.7٪، 41.7٪ و 41.7٪ بود. شایع ترین ژنوتیپ در جدایه های خارج روده ای و روده ای به ترتیب +tsh+ fimH+ iutA و -tsh-fimH- iutA بود.
نتیجه گیری نهایی: در مجموع به نظر می رسد که این مجموعه از ژن های حدت به میزان قابل توجهی (0.05>p) در جدایه های خارج روده ای شایع تر بوده و احتمالا این ژن ها نقش مهمی در پاتوژنز APEC جدا شده از جنوب غرب ایران ایفاء می نمایند. اگر چه این ژن های حدت در تمامی جدایه هایAPEC حضور نداشتند ولی شیوع آنها بالا بود و استفاده از محصولات این ژن ها در واکسن ممکن است در محافظت در برابر عفونت های ناشی از این باکتری موثر باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
91 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1555428 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!