بررسی کیفیت اسپرم در موشهای مواجهه شده با کافور و نقش محافظتی ویتامینE

چکیده:
زمینه مطالعه
در طب سنتی کشورهای آسیایی از جمله ایران، این تصور وجود دارد که کافور می تواند در کاهش میل جنسی افراد نقش داشته باشد. تا به امروز هنوز صحت این باور به اثبات نرسیده است همچنین مطالعات در این زمینه نیز بسیار محدود می باشد.
هدف
در تحقیق حاضر علاوه بر بررسی دقیق تر اثرات کافور بر کیفیت اسپرم موش سوری، نقش ویتامین E بعنوان یک آنتی اکسیدانت در درمان عوارض ناشی از کافور بررسی شد.
روش کار
در این تحقیق از30 قطعه موش سوری نر بالغ (balb/c) 25- 20 گرمی در 5 گروه مورد استفاده قرار گرفتند.
گروه اول کنترل (CO)، دریافت کننده سرم فیزیولوژی، گروه 2 و 3 بعنوان کنترل شم، به ترتیب دریافت کننده روغن زیتون تنها (OL) و گروه دریافت کننده ترکیبی از ویتامین E و روغن زیتون (OL+E)، و نهایتا دو گروه تجربی دریافت کننده کافور تنها (CA) و گروه دریافت کننده کافور به همراه ویتامین Eر(CA+E). کافور با دوز mg/kg 30 و ویتامین E نیز با دوز mg/kg 100 و بصورت روزانه تهیه شدند. تمام مواد به صورت خوراکی (گاواژ) تجویز شدند. بعد از اتمام دوره درمان 35 روزه، نمونه اسپرم از قسمت دم اپی دیدیم اخذ و از نظر شمارش کلی و بررسی میزان تحرک، میزان زنده بودن، بلوغ هسته و آسیب DNA مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نتایج
نتایج نشان دهنده کاهش معنی دار تعداد اسپرم ها، درصد اسپرم های زنده، افزایش در میزان اسپرم های نابالغ و عدم تغییر در میزان تحرک و آسیب DNA اسپرم در گروه دریافت-کننده کافور بود. ویتامین E بعنوان یک آنتی اکسیدانت توانسته بود اثرات کافور بر میزان زنده مانی و بلوغ اسپرم ها را کاهش دهد (05/0>p).
نتیجه گیری نهایی: می توان نتیجه گرفت که کافور بر پارامترهای کیفیت اسپرم در موش سوری تاثیر داشته و ویتامین E بعنوان یک آنتی اکسیدانت، تا حدی عوارض ناشی از دریافت کافور در رابطه با کیفیت اسپرم را می تواند تعدیل کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 244
لینک کوتاه:
magiran.com/p1555461 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!