اندازه گیری نرخ نفوذ و هدایت هیدرولیکی در یک چاه خشک در نهشته های واریزه ای کم ضخامت

پیام:
چکیده:
نرخ نفوذ و هدایت هیدرولیکی از پارامترهای بسیار مهم برای ارزیابی هیدرولوژی محیط های زیر سطحی می باشند. خصوصا در بحث چاه های دفع آبهای اضافی و طرح های تغذیه مصنوعی هر دو ویژگی باید با دقت بررسی شوند تا فهم بهتری از عملکرد این طرحها بدست آید. در این تحقیق جدید، آب تانکر و رواناب بارندگی در یک چاه با عمق 5/22 متر، که 15 متر از آن در نهشته های واریزه ای خشک و 5/7 متر پایین آن در سنگ بستر مارنی نفوذ ناپذیر قرار دارد تزریق گردید تا امکان استفاده از این چاه برای ذخیره رواناب بارندگی در زمستان و بازیافت آن در تابستان مورد ارزیابی قرار گیرد. با استفاده از داده های سرعت بالا آمدن و پایین رفتن هد هیدرولیکی، نرخ نفوذ در اعماق مختلف چاه محاسبه گردید. همچنین هدایت هیدرولیکی نهشته های واریزه ای با استفاده از نمودار توزیع دانه بندی نمونه های براشت شده برآورد گردید. نتایج نشان داد که نرخ نفوذ ارتباط نزدیکی با هدایت هیدرولیکی دارد به طوریکه حداکثر نرخ نفوذ در اعماق 10 و 11 متری و حداکثر هدایت هیدرولیکی در عمق 10 متری می باشد. یافته های جدید حاصل از این آزمایش شامل 1) وجود ارتباط معکوس بین حداکثر هد ایجاد شده در هر مرحله از تزریق و نرخ نفوذ و 2) نقش کلیدی زون ارتباطی بین سنگ بستر و نهشته های واریزه ای در فرار آب تزریق شده، میباشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
63 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1555623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!