شبیه سازی سنسور زیستی جهت تشخیص سالمونلا تایفی به روش میکروکانتکت پلیمر قالب مولکولی

چکیده:
مقدمه
تشخیص جرم باکتری در مواد غذایی با استفاده از روش های سنتی در محدوده زمانی طولانی حدود چهار تا ده روز امکان پذیر است. با پیشرفت تکنولوژی نانو و طراحی سنسورهای انتخابی و هوشمند در زمانی کوتاه و با دقتی بسیار بالا می توان تشخیص جرم باکتری را در کمتر از چند دقیقه انجام داد.
مواد و روش ها
در این تحقیق، از روش MIP(تکنیک پلیمر قالب مولکولی( استفاده شد. در ابتدا مونومرهای متااکریلیک اسید برای تهیه قالب مولکولی و پلیمر به کار گرفته شد. با پیوند کووالانسی بین مونومرهای متااکریلیک اسید (MAA) پلیمری سفید تشکیل گردید، همچنین پیوند هیدروژنی بین آنتی بادی و متااکریلیک اسید تشکیل شد. به کمک مبدل فلوئورسانس و اتصال آن با آنتی بادی باکتری سالمونلا تایفی، آنتی ژن سالمونلا تایفیتشخیص داده شد. به کمک دستگاه اسپکتروفلوریمتر میزان نشر فلورسانس پس از مجاورسازی قرائت گردید.
یافته ها
بر اساس نتایج، حداقل غلظت سالمونلا تایفی در محیط آب آلوده به جرم باکتری از غلظت 101 سلول باکتری در هر میلی لیتر به بالا تشخیص داده شد. از طرفی از جهت ویژگی، سنسور طراحی شده مورد ارزیابی قرار گرفت و باکتری Ecoliنیز در محیط آب حاوی سالمونلا تایفی تلقیح شد و مشخص گردید که تداخلی در عملکرد سنسور طراحی شده ایجاد نمی گردد. همچنین حساسیت سنسور تا 60 روزگی مورد آزمون قرار گرفت که عملکرد سنسور تا 52 روزگی مورد تایید بوده و بعد از زمان مذکور، کاهش یافت.
نتیجه گیری
کاربری بایوسنسورها در تشخیص آلاینده های میکروبی روز به روز در حال افزایش می باشد. چرا که با لوله های حاوی غلظت های1-10 الی9+10 از سلول باکتری در هر میلی لیتر آنتی ژن سالمونلا تایفی که در محیط آب مقطر می باشد مجاورسازی انجام گردید. در نهایت زمان تشخیص را با حفظ ویژگی و حساسیت لازم از چند ساعت به چند دقیقه تقلیل داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1555998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!