امکان سنجی استفاده از لوله امپدانس با دو میکروفن و اندازه گیری ضریب جذب صوتی برخی از مواد جاذب ایرانی به روش تابع انتقال

چکیده:
مقدمه
صدا یکی از مهم ترین عوامل تهدید کننده سلامت شاغلان می باشد. مواد جاذب روش موثری برای کنترل صدا است که لوله امپدانس با دو میکروفن جهت تعیین ضرایب جذب آن ها کاربرد دارد و دقت و کارایی آن باید به صورت دوره ای تست شود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف امکان سنجی عملکرد لوله امپدانس و تعیین ضریب جذب برخی از مواد انجام شد.
روش ها
پس از ساخت لوله امپدانس و اطمینان از کارایی آن بر اساس مقایسه نمودار فوم استاندارد با نمودار اندازه گیری شده، ضرایب جذب چهار نمونه شامل پشم شیشه (چگالی
15 کیلوگرم بر مترمکعب)، پشم معدنی (چگالی 40 کیلوگرم بر متر مکعب)، چوب پنبه (چگالی 390 کیلوگرم بر متر مکعب) و لاستیک (چگالی 1100 کیلوگرم بر متر مکعب) در دو ضخامت مختلف ارزیابی گردید. همچنین، ضرایب جذب پشم شیشه و پشم معدنی با مقادیر ضرایب جذب ذکر شده مربوط به این دو نمونه در خارج از ایران (به عنوان مرجع)، با ضخامت و چگالی یکسان مقایسه شد. اندازه گیری هر نمونه توسط نرم افزار VA-Lab4 انجام گردید و در نهایت، نتایج به صورت نمودار نمایش داده شد.
یافته ها
نتایج دقت و کارایی نشان داد که لوله امپدانس با ضریب همبستگی 98/0 قابل استفاده بود. همچنین، نمونه های پشم معدنی و پشم شیشه بیشترین ضریب جذب و لاستیک و چوب پنبه کمترین ضریب را داشتند. مقایسه پشم شیشه با مقادیر مرجع نشان داد که در هر دو با افزایش فرکانس، میزان جذب نیز افزایش یافت که البته مقادیر ضرایب جذب این دو نمونه متفاوت بود. علاوه بر این، در نمونه پشم معدنی اندازه گیری شده با ضخامت 50 میلی متر نسبت به ضخامت کمتر، در همه فرکانس ها به جز محدوده 1250 تا 3200 هرتز، جذب بیشتری مشاهده شد؛ در حالی که پشم معدنی مرجع با ضخامت بیشتر در فرکانس های 2000 و 5000 هرتز، ضریب جذب کمتری را نشان داد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج، می توان ضریب جذب همه مواد و مصالح را با بالاترین دقت توسط لوله امپدانس با دو میکروفن تعیین نمود تا به نتایج مطلوبی از روش های کنترلی آلودگی صوتی با استفاده از جاذب های صوتی در محیط و صنعت دست یافت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
119
لینک کوتاه:
magiran.com/p1557358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!