بررسی شیمی کانی ها و سنگ زایی گدازه های داسیتی مخروط آتشفشانی آروانه در جنوب غرب شهرستان بستان آباد-شرق آتشفشان سهند

چکیده:

مخروط آتشفشانی آروانه وابسته به بخش شرقی مجموعه آتشفشانی سهند در جنوب غرب شهرستان بستان آباد قرار گرفته است. این مخروط با ترکیب گدازه ای داسیت، آندزیت داسیت و ریوداسیت در ارتباط با فعالیت های آتشفشانی جوان سهند به سن پلیوسن-پلئیستوسن تشکیل شده است. بر اساس مطالعات پتروگرافی، کانی های فنوکریست شامل پلاژیوکلاز + هورنبلند + بیوتیت ± کوارتز ± فلدسپار پتاسیم است. بافت اصلی این سنگ ها هیالوپورفیریک و میکرولیتی پورفیریک است. ترکیب پلاژیوکلازها اغلب در بخش مرکزی آندزین و در حاشیه ی لابرادوریت است. ترکیب بیوتیت بر اساس مقادیر Si و FeO/FeO+MgO از نوع بیوتیت منیزیوم دار بوده و بیوتیت های مورد بررسی با میزان Mg/Mg+Fe+Mn بین 52/0تا61/0 در شرایط گریزندگی نسبتا بالای اکسیژن تشکیل شده و به سری ماگمایی آهکی-قلیایی وابسته اند. ترکیب شیمی فنوکریست های آمفیبول از نوع کلسیک است. حضور آمفیبول های کلسیک در سنگ های ماگمایی نشانه وابستگی این سنگ ها به ماگماهای وابسته به محیط های تکتونوماگمایی فرورانشی است. ترکیب شیمی آمفیبول شرایط گریزندگی بالای اکسیژن در ماگمای تشکیل دهنده ی این سنگ ها را تایید می کند. خاستگاه ماگمایی گدازه های مخروط آتشفشانی آروانه بر اساس ترکیب شیمی بیوتیت و آمفیبول در ارتباط با حاشیه ی فعال قاره ای وابسته به فرورانش تعیین می شود. شرایط دما-فشار تبلور سنگ ها بر اساس ترکیب شیمی فنوکریست ها و با استفاده از روش های متعدد به ترتیب در حدود 700 تا 800 درجه ی سانتی گراد در گستره ی 3 تا 6 کیلوبار تعیین می شود. بر اساس فشار محاسبه شده احتمالا می توان شروع تبلور فنوکریست ها را از عمق 18 کیلومتری پوسته ی قاره ای منطقه در نظر گرفت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
371
لینک کوتاه:
magiran.com/p1557481 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!