تحلیل آرمانس استاندال و تام جونز هنری فیلدینگ بر اساس نظریات زیگموند فروید

چکیده:
زیگموند فروید، پدر روانکاوی به دنبال تفسیر روانکاوانه تجلی ناخودآگاه نویسنده در متن ادبی می گشت. بدین ترتیب، اثر ادبی را به نیابت از نویسنده بر روی دیوان روانکاوی خویش می نهاد و از ورای خوانشی عمیق به جستجوی نشانه هایی از حضور ناخودآگاه نویسنده می گشت و متن ادبی را به سخن وا می داشت تا پرده از اسرار ناخودآگاهی که هم به نویسنده تعلق داشت و هم به عنوان مجموعه نشانه های ناخودآگاه بشری محسوب می شد، بردارد. هنری فیلدینگ هنری رمان تام جونز، کودکی سرراهی را در سال 1749 به چاپ رسانید که ماجرای زندگی تام جونز سر راهی را به تصویر در می آورد که پسری خوش مشرب و ساده دل است و عاشق دختر همسایه شان به نام سوفیا وسترن[1] می شود. به موازات آن، رمان آرمانس یا چند صحنه از سالن پاریسی استاندال، نویسنده قرن نوزدهم فرانسه نیز نمونه بارزی از نمایش تصویرهای ناخودآگاه بشری از ورای ماجرای عشق اکتاو دو مالیور[2] و آرمانس دو زوهیلف[3]تجلی می یابد. در این مقاله، در نظر داریم این دو رمان را با نگاهی روانکاوانه از دیدگاه زیگموند فروید مورد بررسی قرار دهیم.
[1] Sophia Western
[2] Octave de Malivert
[3] Armance de Zohiloff
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1557896 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!