تبیین تجربیات دهندگان زنده پس از پیوند کبد: مطالعه کیفی توصیفی

چکیده:
زمینه و هدف
چالش اصلی در پیوند کبد، کمبود عضو اهدایی است. استفاده از دهندگان زنده جهت پیوند، راهکاری جدید می باشد. این مطالعه با هدف تبیین مفهوم اهدای کبد بر اساس تجربیات دهندگان زنده پیوند کبد انجام شد.
روش بررسی
مطالعه حاضر از نوع کیفی با رویکرد کیفی-توصیفی است. مشارکت کنندگان 12 اهداء کننده زنده کبد با سابقه اهدای چهار روز تا 12 سال بودند که به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. جهت گردآوری داده از روش مصاحبه عمیق و بدون ساختار و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا و مقایسه مداوم استفاده شد.
یافته ها
تجزیه و تحلیل داده ها منجر به ظهور یک تم اصلی و پنج زیرطبقه شد که بیانگر معنای عمل پیوند کبد بر اساس تجارب اهداءکنندگان زنده بود. مشارکت کنندگان عمل اهدای کبد را «اقدامی حیات بخش و داوطلبانه دارای ابعاد مختلف موثر بر زندگی» توصیف کرده بودند. مشارکت کنندگان از بعد جسمی اهدای کبد را جراحی نسبتا سخت با عوارض جسمی ناخوشایند پس از عمل و نیازمند تداوم مراقبت در منزل؛ از بعد عاطفی ترکیبی از عواطف مثبت و منفی در قالب امیدها، ترس ها و نگرانی ها؛ از بعد معنوی اقدامی انسانی، حیات بخش و زیبا؛ از بعد اجتماعی عملی داوطلبانه با وجهه اجتماعی و نیازمند حمایت خانواده و دولت؛ و از بعد اقتصادی عملی پر هزینه و زمان بر توصیف کرده بودند.
نتیجه گیری
دهندگان زنده کبد علی رغم تجربه مشکلات متعدد، اهدای کبد را اقدامی حیات بخش و داوطلبانه می دانند. اگر چه شدت عوارض جسمی در اکثریت این بیماران خفیف و در اغلب موارد مشارکت کنندگان به تدریج به وضعیت قبل از عمل بازگشته بودند لیکن توصیه این عمل نیازمند تحقیقات بیشتری است. همچنین علاوه بر بعد جسمی لازم است سایر ابعاد اهدای کبد مورد توجه پرستاران و سیستم های حمایتی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1558199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!