مروری بر تدابیر سلامت جنسی از دیدگاه طب سنتی ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
سلامت جنسی از عوامل اساسی و مهم در پایداری زندگی زناشویی است. شیوع قابل توجه اختلالات عملکرد جنسی از یکسو و تاثیر انکارناپذیر آن بر بیماری های فردی، اختلافات خانوادگی و مشکلات اجتماعی، که منجر به افزایش طلاق در اجتماع شده است از سوی دیگر، ضرورت بهره مندی از تدابیر مناسب جهت پیشگیری از این اختلالات را روشن می سازد. طب سنتی ایران به عنوان یک طب کل نگر، دارای تدابیر مشخصی در این حوزه می باشد. هدف از این مطالعه بررسی تدابیر سلامت جنسی از دیدگاه طب سنتی ایران است.
روش
در این مطالعه مروری توصیفی، متون معتبر طب سنتی از قبیل کامل الصناعه الطبیه، قانون ابن سینا، حفظ الصحه ناصری و... پیرامون مسائل جنسی، مورد بررسی قرار گرفته و تدابیر سلامت جنسی به صورت دسته بندی شده ارائه گردیده است.
یافته ها
بررسی منابع طب سنتی در حوزه تدابیر جنسی، نشان از اهمیت رابطه جنسی متعادل در سلامت روانی و جسمی افراد دارد و انجام صحیح آن را، طبق تدابیر مطرح، منجر به افزایش نیروی جسمانی و رفع بیماری های روانی می داند. از جمله تدابیر جنسی، می توان به توصیه انجام مقاربت، تنها در صورت ایجاد اشتیاق واقعی و در اوقات مناسب آن و اجتناب از مقاربت در اوقات نامناسبی که در منابع آمده، اشاره کرد. از دیگر تدابیر در این حوزه، تفاوت مقدار مناسب مقاربت هر مزاج با توجه به قوت بدن، سن و فصل، شناخت آنچه به آمیزش جنسی کمک می کند و استفاده از ترکیبات موثر در تقویت قوای جنسی می باشد.
بحث و نتیجه گیری
آموزش تدابیر سلامت جنسی طب سنتی ایران، شاید بتواند گام موثری در جهت ارتقای سلامت افراد جامعه و استحکام خانواده ها بردارد و باعث کاهش بروز طلاق به عنوان یکی از معضلات اجتماعی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p1558224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!