بررسی میزان آگاهی در مورد توکسوپلاسموزیس: مطالعه موردی پرسنل بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی خرم آباد

پیام:
چکیده:
توکسوپلاسموزیس یک بیماری شایع و مشترک بین انسان و دام بوده که انتشار جغرافیایی آن بسیار گسترده و متغیر است. عامل این بیماری، تک یاخته اجباری داخل سلولی بنام توکسوپلاسما گوندی است. هدف از این مطالعه بررسی میزان آگاهی پرسنل بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی خرم آباد در مورد بیماری توکسوپلاسموزیس بود.
در این مطالعه مقطعی جامعه مورد پژوهش، پرسنل شاغل در کلیه بخش های 5 بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در شهر خرم آباد در سال 1393بود. تعداد 325 نفر از پرسنل (حجم نمونه کلی با فرمول تعیین حجم نمونه و اختصاص حجم نمونه هر بیمارستان به روش تناسبی) با تکمیل پرسشنامه محقق ساخت (دارای دو بخش اطلاعات کلی فرد شرکت کننده و سوالات مربوط به سنجش آگاهی) در این مطالعه شرکت کردند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS16 مدیریت شده و جهت تجزیه و تحلیل از آماره های توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی) به صورت جداول و نمودارهای مناسب استفاده شد.
از میان افراد شرکت کننده در این مطالعه 2/59% شرکت کننده ها زن و 8/40٪ مرد بودند که از این میان بیشترین مقطع تحصیلی مربوط به کارشناسی (7/68) بود. نتایج بدست آمده از تحقیق نشان داد که آگاهی کلی پرسنل بیمارستان های مورد مطالعه در مورد توکسوپلاسموزیس متوسط به بالا می باشد و اینترنت بیشترین مرجع حصول اطلاعات بوده است (1/62%). کمترین آگاهی پرسنل در مورد انتقال بیماری از راه مصرف شیر نجوشیده، تماس با گوسفند و پیوند اعضاء بوده است. آگاهی اکثر پرسنل بیمارستان های مورد مطالعه در خصوص مخزن اصلی و عامل توکسوپلاسموزیس تقریبا خوب بود.
با توجه به نتایج بدست آمده از تحقیق، به نظر می رسد که جهت ارتقاء میزان آگاهی پرسنل غیرتخصصی و حتی تخصصی، کارگاه های مدون آموزشی در مورد بیماری های مهمی که می تواند در دراز مدت اثرات غیر قابل جبرانی ایجاد کند لازم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1559016 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!