تاثیر تدابیر ششگانه اصول حفظ الصحه طب سنتی ایرانی بر سلامتی پوست در مقایسه با طب مدرن

چکیده:
سابقه وهدف
پوست بزرگترین ارگان بدن است و به عنوان یک سد مکانیکی و ایمونولوژیکی از آن در برابر استرسهای داخلی و خارجی محافظت می نماید.گرچه اکثر بیماری های پوستی تهدید کننده حیات نمی باشند ولی درمان هزینه بر آنها و نیز تاثیری که بر کیفیت زندگی مبتلایان می گذارند، پیشگیری از آنها را ضروری می سازد. طب سنتی ایرانی علاوه بر درمان بیماری ها رویکرد پیشگیرانه نیز دارد. هدف این مطالعه تعیین اثر مداخله در سبک زندگی بر سلامت پوست می باشد.
مواد و روش ها
در این مقاله مروری منابع طب سنتی ایرانی از جمله کتاب قانون بوعلی و کامل الصناعه در مقایسه با بانک اطلاعاتی PubMed با هدف بررسی اثر مداخله در سته ضروریه بر سلامت پوست مورد ارزیابی و آنالیز قرار گرفتند.
یافته ها
در طب سنتی ایرانی تقدم بر پیشگیری است تا درمان بیماری ها که بر اساس مدیریت سبک زندگی افراد که شامل آب و هوا، خوردن و آشامیدن، حرکات بدنی، خواب و بیداری، احتباس و استفراغ و اعراض نفسانی می باشد صورت میگیرد. گرچه در درمان بیماری ها نیز مداخله در این اصول ششگانه به عنوان خط اول درمان قبل از تجویز دارو و اعمال یداوی محسوب می شود. در این بین تاثیر آلودگی هوا و بی خوابی در پیر شدن پوست در تحقیقات طب رایج نیز قید شده است. همچنین در طب کلاسیک از تعریق به عنوان یکی از راه های پیشگیری از آکنه نام برده شده که بطور مشابه در طب سنتی ایرانی نیز به عنوان یکی از راه های استفراغی و در نتیجه کمک کننده برای حفظ سلامت پوست می باشد.
نتیجه گیری
طبق تحقیقات در متون طب سنتی ایرانی تنظیم سته ضروریه سبک زندگی افراد می تواند نقش اساسی در حفظ سلامت پوست بازی کند که در آلوپاتی نیز مورد توجه قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
165
لینک کوتاه:
magiran.com/p1559879 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!