اثرات رنگ بر سلامت در طب سنتی، طب نوین و آیات قرآنی

چکیده:
سابقه و هدف
در کتاب قرآن کریم اشاراتی به اثرات بعضی رنگها مانند رنگ زرد در ایجاد شادی و نشاط در انسان شده است. در علوم جدید نیز درک رنگ و رنگ درمانی یک واقعیت روانشناختی فیزیولوژیک شناخته شده است و از تابش الکترومغناطیسی طیف مرئی (رنگ ها) در درمان بیماری ها استفاده می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر رنگ برآدمی و رنگ درمانی ازدیدگاه آیات و روایات، طب سنتی و طب نوین در جهت تایید علمی بودن این نظریه از دیدگاه علوم نوین طراحی شد.
روش کار
در این مطالعه کتابخانه ای و توصیفی که حاصل کار بر روی آیات، روایات و متون معتبر طب سنتی است، سعی شده است که علاوه بر تحلیل مفهوم رنگ درمانی، تکامل علمی آن از گذشته تا به امروز ارزیابی شود و مقالات جدید نیز برای کشف اصول علمی آن مورد بررسی قرار گیرد.
یافته ها
حکمای طب سنتی بر اهمیت حیاتی رنگ ها در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها تاکید داشتند. در این مکتب اخلاطی از رنگ چهره فرد برای کمک به تشخیص مزاج وی و به دنبال آن توصیه های غذایی کاربردی در این مزاج برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و در نهایت استفاده از رنگ های مخصوص در اطراف فرد بیمار برای کمک به بهبود سریع تر بیماری توصیه شده است. پرهیز از نگریستن به رنگ سرخ در فرد مبتلا به خون دماغ به دلیل به حرکت درآمدن خون، استفاده از اشیای قرمزرنگ در سمت مخالف چشم لوچ برای بهبود لوچی شواهدی از این درمان هاست که مستندات علمی برای برخی از آنها در مقالات جدید وجود دارد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که استفاده از نظریه کهن رنگ درمانی در کنار درمان های جدید می تواند به تشخیص و بهبود سریع تر بیماری ها کمک کند و توسعه علم در زمینه انرژی الکترومغناطیسی نور می تواند به کشف ابعاد جدید این نظریه کهن کمک کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1559888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!