تاثیر جنگل کارهای بومی و غیربومی سری چای باغ قائم شهر بر تنوع زیستی گونه های گیاهی و زادآوری گونه های چوبی

نویسنده:
چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر جنگل کارهای بومی و غیربومی بر تنوع زیستی گونه های گیاهی و زادآوری گونه های چوبی در سری چای باغ قائمشهر واقع در استان مازندران انجام پذیرفت. به این منظور، سطح 2 هکتار از هر یک از توده های افرا پلت، توسکا ییلاقی، زربین، کاج سیاه، عرصه خالی (به عنوان شاهد) مورد بررسی قرار گرفت. سپس در هر توده 15 قطعه نمونه مربعی شکل به ابعاد 20 ×20 متر برداشت شد. به منظور برداشت گونه های علفی و زادآوری گونه های چوبی میکروپلات هایی به ابعاد 1 × 1 متر پیاده شد. برای مقایسه تنوع گونه ای در توده های جنگل کاری شده مختلف از شاخص های تنوع گونه ای سیمپسون، شانون وینر و مکینتاش، غنای گونه ای مارگالف و منهنیک، شاخص های یکنواختی پیت و هیل استفاده گردید. تجزیه واریانس مقادیر تنوع زیستی گونه های علفی و زادآوری در توده های مورد مطالعه نشان داد که کلیه شاخص های مورد نظر تفاوت های آماری معنی داری را به نمایش گذاشته اند. در ارتباط با پوشش علفی، بیشترین مقدار شاخص های سیمپسون، مکینتاش، مارگالف، منهینیک، پیت و هیل در منطقه شاهد و بیشترین مقدار شاخص شانون وینر در توده جنگل کاری شده کاج سیاه مشاهده شد. در خصوص زادآوری گونه های چوبی نیز بالاترین مقادیر شاخص های مورد بررسی به توده جنگل کاری شده افراپلت اختصاص داشت . با توجه به نتایج تحقیق حاضر توصیه می شود که در جنگل کاری ها به منظور حفظ و توسعه تنوع زیستی (بویژه زادآوری گونه های چوبی) هر منطقه ، گونه های پهن برگ بومی در اولویت باشند و کاشت گونه های سوزنی برگ فقط در شرایط خاص و به همراه اهداف خاص با مطالعه دقیق اکوسیستم منطقه انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
522 تا 534
لینک کوتاه:
magiran.com/p1560266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!