استفاده از یک مدل تلفیقی سنجش همانندی معنایی در رفع ناهمگونی معنایی زیرساخت داده مکانی(مطالعه موردی: شرکت آب و فاضلاب ایران)

چکیده:
طراحی و ایجاد زیرساخت داده مکانی با هدف تسهیل، مدیریت و به اشتراک گذاری داده های مکانی در برنامه بسیاری از کشورهای جهان قرار دارد. منابع داده زیرساخت های داده مکانی معمولا از روش های متفاوت، توسط سازمان ها و شرکت های مختلف و در وضعیت بافتی گوناگون نظیر شرایط آب و هوایی، تعریف سیستم مختصات و زمان برداشت تولید می گردند. ازاین رو، زیرساخت داده مکانی با توجه به اهداف آن و به منظور مقابله با زبان ها، نیازها و الزامات کاربر و همچنین کمک به ارائه و جستجوی مناسب داده های مکانی، باید در بالاترین سطح ممکن معنامحور باشد. در حال حاضر ناهمگونی معنایی به عنوان مانع اصلی در جهت تعامل پذیری کامل داده های مکانی به شمار می رود. هدف این مقاله رفع این ناهمگونی با استفاده از روشی مبتنی بر هستی شناسی و منطق توصیفی است. بدین منظور برای بازخوانی موجودیت های مشابه به لحاظ معنایی از سنجش همانندی معنایی استفاده می شود. برای محاسبه میزان همانندی میان موجودیت ها، دو مدل سنجش همانندی شبکه و مشخصه با یکدیگر تلفیق شده اند تا معایب هر یک مرتفع و از مزایای هریک استفاده شود. بخشی از زیرساخت داده مکانی شرکت آب و فاضلاب ایران به عنوان مطالعه موردی جهت پیاده سازی و تبیین کاربرد عملی مدل استفاده شده در این مقاله معرفی شده است. ازآنجاکه سنجش همانندی معنایی یک روش مناسب جهت رفع ناهمگونی معنایی در بازخوانی داده ها در زیرساخت های داده مکانی است، مدل پیشنهادی می تواند با ارائه کمی میزان همانندی به کاربر کمک کند. در این مقاله مفهوم «گرفتگی» در خط لوله به عنوان مفهوم پرسش کاربر در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که مفهوم «زانویی» با میزان همانندی 5/42 %، به دلیل خمیدگی موجود در آن، همانندترین مفهوم به پرسش کاربر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
269 تا 280
لینک کوتاه:
magiran.com/p1561080 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!