درگاه جستجوی منابع مکانی با توانایی توصیه گری

چکیده:
انتشار اطلاعات مکانی به صورت پراکنده و غیر متمرکز در شبکه وب در حال افزایش است. بنابراین، کشف و جستجوی منابع مفید و به روز به شیوه ای کارآمد و با صرف کمترین زمان نیز اهمیت می یابد. درگاه های مکانی (ژئوپورتال ها) امکان جستجو و بهره برداری از منابع مکانی را برای کاربران فراهم می کنند. کشف و جستجو در درگاه های مکانی موجود محدود به جستجوی متنی بر روی المان هایی از فراداده نظیر کلیدواژه ها، عنوان و چکیده می باشد. محدودیت های جستجوی متنی باعث می گردد که نتایج حاصل نتواند به نحو مناسبی نیازهای کاربر را برآورده سازد. از طرفی توجه به خواست و علایق کاربر در کنار حرکت فناوری در جهت کاربرمحوری از جمله ویژگی های برنامه های کاربردی وب مبنا به شمار می روند. افزودن قابلیتی در درگاه مکانی که بتواند با شناخت رفتار کاربر و در نظر گرفتن خواست و علایق او، مناسب ترین منابع را به کاربر پیشنهاد دهد می تواند افزایش کارایی درگاه مکانی و در نتیجه رضایت بیشتر کاربران را در پی داشته باشد. در این مقاله راه کاری جدید جهت افزودن قابلیت توصیه منابع مکانی متناسب با علایق کاربر به وی در درگاه مکانی توسط سیستم های توصیه گر ارائه شده است. سیستم های توصیه گر، با استفاده از دانش استخراج شده از تعاملات گذشته کاربران می توانند کاربر را در جهت تامین منابع و نیازهای مورد علاقه خود هدایت کنند. درگاه مکانی طراحی شده در این مقاله می تواند از بین تعداد انبوه منابع مکانی، مناسب ترین موردها را با توجه به خواست و علاقه کاربران پیشنهاد دهد. روش پالایش مشارکتی برای استخراج شباهت کاربران و شباهت منابع به منظور پیشنهاد مناسب ترین منابع به کاربر مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین برای عملکرد بهتر سامانه درگاه مکانی توصیه گر توابع ریاضی متعددی با درنظر گرفتن پارامترهایی نظیر فاصله کاربر و منبع، کشور، زبان و ویژگی های منابع مکانی تعریف شده اند. این توابع مسئله شروع سرد در روش پالایش مشارکتی را به نحو شایسته ای مرتفع می سازند. برای بررسی کارکرد روش پیشنهادی، یک نمونه سامانه جستجوی منابع مکانی توصیه گر پیاده سازی شده که نحوه ی کار و مزایای استفاده از سیستم توصیه گر در درگاه مکانی را تبیین می نماید. نتایج حاصل بیان گر عملکرد بهتر درگاه مکانی توصیه گر در مقایسه با درگاه های مکانی رایج می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p1561089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!