بررسی فعالیت ضد میکروبی عصاره متانولی گلسنگ فولجنسیا فولجنس در شرایط in vitro و in vivo

چکیده:
مقدمه
مقاومت روز افزون باکتری ها (به ویژه استافیلوکوکوس اورئوس ) به انواع آنتی بیوتیک ها به ویژه پنی سیلین و متی سیلین سبب شده است که دانشمندان همیشه به دنبال یافتن دارو های جدید باشند.
مواد و روش ها
600گرم فولجنسیا فولجنس از کوه های کان گنبد در استان ایلام جمع آوری و عصاره متانولی آن با استفاده از سوکسله تهیه شد. خواص ضد باکتری عصاره در شرایط in vitro به روش انتشار دیسک و میکرودایلوشن (با تعیین MIC و MBC) روی دو باکتری گرم مثبت (استافیلوکوکوس اورئوس و انتروکوکوس فکالیس ) و دو باکتری گرم منفی (سودوموناس آئروجینوزا و اشریشیا کلی) بررسی شد. برای تعیین اثرات ضد باکتری در شرایط in vivo، زخمی روی سطح پشتی موش ایجاد و به باکتری استافیلوکوکوس اورئوس آلوده شد. سپس، موش ها به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: کنترل، تحت درمان با پماد تترا سایکلین و تحت درمان با پماد10 درصد عصاره متانولی فولجنسیا فولجنس. در نهایت، مساحت زخم در روز های سوم، پنجم، هفتم، نهم و یازدهم اندازه گیری شد.
نتایج
میانگین قطر هاله عدم رشد عصاره متانولی فولجنسیا فولجنس بر علیه استافیلوکوکوس اورئوس بین 21/11 میلی متر تا 01 /33 میلی متر بود. با توجه به اندازه سطح زخم در روز یازدهم می توان نتیجه گرفت که تفاوت معناداری بین گروه کنترل (63/0 سانتی متر مربع) و دوگروه درمان (0) وجود داشت (05/0 P value<). در حالی که بین گروه تحت درمان با پماد تتراسایکلین و گروه تحت درمان با پماد 10 درصد عصاره تفاوت معناداری وجود نداشت.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج، عصاره متانولی فولجنسیا فولجنس می تواند جایگزین آنتی بیوتیک های شیمیایی در درمان عفونت هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1561817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!