برآورد تعداد درخت و تعیین ساختار توده های جنگلی در دو روش طبقه بندی خوشه ایو منظم تصادفی

چکیده:
پژوهش پیش رو با هدف سنجش میزان دقت دو روش نمونه برداری از جنگل انجام شد که معیار قضاوت، نتایج روش آماربرداری صددرصدبود. ابتدا 116 هکتار شامل چهار پارسل آماربرداری صددرصد شد. سپس روش منظمتصادفیبا شبکه ای به ابعاد 200 × 150 متر با قطعات نمونه 1000 مترمربعیوروش طبقه بندیخوشه ایبا وسعت هر خوشه7500 مترمربع شامل چهار قطعه نمونه هریک با وسعت 1875 مترمربع اجرا شدند. درمجموع،40239 درخت در دو روش منظم تصادفی با40قطعه نمونه وطبقه بندیخوشه ایبا 14 خوشه آماری مرکب از 56 قطعه نمونه اندازه گیری شد. شدت آماربرداری در روش خوشه ای7/9 درصد و در روش منظم تصادفی44/3 درصد بود. این بررسی با پردازش داده ها در چهار نوع گروه بندی و دسته بندی گونه های درختی انجام شد. نتایجنشان داد که روش خوشه ایبرای برآورد تعداد درخت در هکتار و ساختار در مقیاس کل جنگل و نیز به تفکیک گونه برای راش و ممرز نسبت به روش منظم تصادفیبه روش صددرصد نزدیک تر می باشد.بیشینه قطری درختان در روش صددرصد 165، در روش منظم تصادفی 110 و در روش خوشه ای125 سانتی متر ثبت شد. پیشنهاد می شود پیش از آماربرداری هر پارسل،تیپ ها براساس ساختار و ترکیب گونه تفکیک شوند. همچنین تعداد قطعه نمونه متناسب با تنوع تیپ تعیین شود وآرایش قطعه نمونه ها خوشه ایو ابعاد آنها بین19 تا 20 آردرنظر گرفتهشود.
زبان:
فارسی
صفحات:
719 تا 731
لینک کوتاه:
magiran.com/p1562117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!