اثر تمرینات هوازی تداومی و مقاومتی دایره ای بر کنترل قند خون ناشتا و پروفایل لیپیدی در مردان مبتلا به دیابت نوع دو

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
اختلال تنظیم متابولیکی ناشی از دیابت شیرین سبب بروز عوارض متعدد قلبی- عروقی می شود که مشکلات فراوانی را برای فرد مبتلا به دیابت به همراه می آورد لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر تمرینات هوازی و مقاومتی بر کنترل قند خون ناشتا و پروفایل لیپیدی پلاسما در مردان دیابتی نوع دو صورت گرفت.
مواد و روش ها
در تحقیق نیمه تجربی حاضر 30 مرد مبتلا به دیابت نوع دو با میانگین سنی 5/3±5/45 سال به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به 3 گروه 10 نفره تمرینات هوازی، تمرینات مقاومتی و کنترل تقسیم شدند. برنامه تمرینات ورزشی هوازی و مقاومتی سه بار در هفته و به مدت 8 هفته انجام شد. شاخص های بیوشیمی مربوطه قبل و بعد از مداخله اندازه گیری شد. برای تحلیل تغییرات شاخص های اندازه گیری شده از آزمون تی زوجی شده و تحلیل واریانس یک طرفه با سطح معنی داری 05/0≥P استفاده شد.
یافته ها
پس از هشت هفته تمرین کاهش معنی داری در قند خون ناشتا و افزایش معنی داری در لیپوپروتئین پر چگال پلاسما درهر دو گروه هوازی و مقاومتی مشاهده شد(05/0≥(P. همچنین لیپوپروتئین کم چگال پلاسما نیز تنها در گروه مقاومتی کاهش معنی داری را نشان داد(05/0≥(P.
بحث و نتیجه گیری
در مجموع با توجه به یافته های تحقیق به نظر می رسد که تمرینات هوازی و مقاومتی روش های موثری در کنترل قند خون و بهبود پروفایل لیپیدی مردان دیابتی نوع دو می باشند و بیماران دیابتی می توانند با مشورت پزشک و تحت نظارت کارشناسان ورزش از تمرینات ورزشی مناسب برای کنترل قند خون و پروفایل لیپیدی استفاده نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1562478 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!