تاثیر جایگزینی سطوح بالای Zn آلی برای Zn غیرآلی بر عملکرد، ترکیبات هماتولوژی و بیوشیمیایی سرم، وضعیت آنتی اکسیدانی

چکیده:
اثر جایگزینی Zn غذایی مکمل شده از منبع غیرآلی (ZnCO3) با Zn آلی (Zn متیونین؛ Zn-met) در 72 موش صحرایی (483/1 ± 42/98 گرم) با تخصیص تصادفی در چهار جیره غذایی (شش تکرار به ازای هر جیره، سه موش صحرایی برای هر تکرار) مورد بررسی قرار گرفت. جیره پایه با ترکیبات تخلیص شده بدون Zn تهیه شد. جیره کنترل (AIN-76A) حاوی ppm 12 Zn از ZnCO3 (100-I) بود. در سایر جیره های غذایی، ZnCO3 با Zn-met به نسبت50 (50I:50O) ، 75 (25I:75O) یا 100% (100-O) جایگزین شد. وزن بدن به صورت هفتگی و مصرف خوراک روزانه به مدت 14 هفته ثبت شدند. خون از طریق پونکسیون خلف حفره چشمی در روزهای 70 و 80 به ترتیب جهت اندازه گیری ترکیبات هماتولوژی و بیوشیمیایی مختلف سرم، و فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان در همولیزات جمع آوری شد. موش های صحرایی از نظر آنتی ژنی با RBC گوسفند در روز 73 به منظور ارزیابی پاسخ ایمنی هومورال (HIR) و روز 95 برای پاسخ ایمنی با واسطه سلولی (CMIR) مواجه شدند و در پایان دوره پرورش جهت جمع آوری کبد، عضله، پانکراس و کلیه ها برای اندازه گیری Zn و شاخص های استرس اکسیداتیو در کبد به طور انسانی کشته شدند. داده ها با استفاده از طرح کاملا تصادفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. افزایش وزن و مصرف خوراک، ترکیبات هماتولوژی و بیوشیمیایی سرم، محتوای Zn در اندام ها (به استثنای کبد) تحت تاثیر جایگزینی ZnCO3 با Zn-met قرار نگرفتند. مقادیر Zn در سرم و کبد همراه با جایگزینی 50% ZnCO3 با Zn-met در مقایسه با جایگزینی 0 یا 100% بیشتر بودند (P<0.05). پراکسیداسیون لیپیدی کمتر (P<0.05) و فعالیت های بیشتر (P<0.05) گلوتاتیون پراکسیداز و گلوتاتیون ردوکتاز با جایگزینی 50 و 75% ZnCO3 با Zn-met در مقایسه با جایگزینی 0 یا 100% مشاهده شدند. کربونیل های پروتئینی و گلوتاتیون احیا شده در کبد تحت تاثیر قرار نگرفتند، در حالی که TBARS با جایگزینی Zn-met (%100-50) برای ZnCO3 کاهش یافت. HIR و CMIR با افزایش مکمل سازی Zn-met افزایش یافت و بیشترین پاسخ همراه با مکمل سازی %100-75 Zn-CO3 با Zn-met دیده شد. می توان چنین نتیجه گرفت که مکمل سازی 50 یا 75% ZnCO3 با Zn-met پاسخ ایمنی و آنتی اکسیدان را در موش های صحرایی افزایش داد بدون اینکه اثری روی رشد داشته باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
111 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1563035 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!