بررسی مقاومت آنتی بیوتیکی ایزوله های کلبسیلاپنومونیه و میزان بیان ژنهای Real-Time PCR با استفاده ازacrA وoqxA

چکیده:
مقدمه
افزایش مقاومت ضد میکروبی در بین باکتری های گرم منفی خصوصا خانواده انتروباکتریاسه به مشکل جهانی تبدیل شده است و در نتیجه انتخاب های درمانی را محدود کرده است. کلبسیلا پنومونیه پاتوژن فرصت طلب گرم منفی است که به علت ایجاد طیف وسیعی از بیماری ها و مقاومت آنتی بیوتیکی امروزه مورد توجه قرار گرفته است. پمپ های ترشحی به عنوان یکی از مکانیزم های مقاومت به آنتی بیوتیک ها در این باکتری مطرح است. لذا هدف از این مطالعه تشخیص ژن های acrB، acrA، oqxA، oqxB ، تعیین میزان بیان پمپ acrA، oqxA و بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی در میان ایزوله های بالینی کلبسیلا پنومونیه جداشده از بیمارستان های تهران می باشد.
مواد و روش ها
در مطالعه حاضر تعداد 83 کلبسیلا پنومونیه از بیماران مراجعه کننده به سه بیمارستان در تهران جمع آوری شدند. تست حساسیت آنتی بیوتیکی با روش دیسک دیفوژن انجام شد. وجود یا عدم وجود ژن های مقاومت acrA، oqxB، oqxA و acrB با استفاده از تکنیک PCR بررسی شد. از CCCP به عنوان مهارکننده استفاده شد و سپس میزان بیان ژن های oqxA و acrA از طریق Real-time PCR بررسی شد.
نتایج
نمونه های مقاوم به فلوروکینولون ها، به اکثر عوامل ضدمیکروبی استفاده شده در این مطالعه هم، مقاومت نشان دادند. اکثریت نمونه ها دارای پمپ های OqxAB (96%) و AcrAB (97%) بودند. استفاده از مهارکننده نتایج متفاوتی را در MIC سیپروفلوکساسین نشان داد. Real-time PCR ، افزایش بیان 3/2 برابری پمپ دفعی OqxAB و 4 برابری پمپ دفعی AcrAB در نمونه های مقاوم را آشکار ساخت.
بحث: وجود ژن های مقاومت، افزایش سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک های رایج و افزایش عفونتهای بیمارستانی و مرگ و میر ناشی از آن همه و همه لزوم تشخیص دقیق باکتری های مقاوم و جلوگیری از ایجاد مقاومت های جدید و کنترل گسترش مقاومت ها را ضروری می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1563049 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!