بررسی اپی توپ های خطی ایمونوژن ایمونوگلوبولین G انسان به روش ایمونوانفورماتیک

چکیده:
سابقه و هدف
ایمونوگلوبولین G (IgG) فراوانترین آنتی بادی سرم و مایعات خارج سلولی بوده و سطح IgG سرم با شدت بیماری هایی مثل نقائص ایمنی، عفونتها و بیماری های خود ایمنی ارتباط دارد. لذا IgG ارزش تشخیصی بالایی دارد. ایمونوانفورماتیک، شاخه ای از علم ایمونولوژی است که با استفاده از اطلاعات زیستی در کامپیوتر به حل مسائل ایمونولوژیک، فهم بهتر پاسخهای ایمنی وتشخیص دقیق تر بیماری ها کمک می کند. این پژوهش با هدف تعیین اپی توپهای ایمونوژن خطی IgG انسان با استفاده از ایمونوانفورماتیک انجام شد.
روش بررسی
توالی و ساختار سوم IgG مرجع انسان در پایگاه داده PDB، ساختار دوم آن توسط نرم افزار Phyre2 و اپی توپهای خطی آن توسط نرم افزارهای Ellipro و IEDB تعیین شدند.
یافته ها
مهمترین اپی توپهای خطی IgG انسان توسط نرم افزار IEDB در ناحیه بین اسید آمینه های 160 تا 175 در زنجیره سبک و 350 تا 360 در زنجیره سنگین معرفی شدند. 11 اپی توپ خطی توسط نرم افزار Ellipro در دومینهای ثابت IgG انسان ( یکی در ناحیه اتصالی به آنتی ژن (Fab) و 10 اپی توپ دیگر در ناحیه ثابت (Fc) در دومینهای ثابت 2 و 3 زنجیره سنگین (CH2 و (CH3 با توزیع مساوی( معرفی شد. شاخص ترین اپی توپها (5 عدد) در دومین CH3 واقع شده ند.
نتیجه گیری
در این مطالعه تعداد قابل توجهی از اپی توپهای خطی IgG انسان شناسایی شدند. مطالعات آزمایشگاهی قبلی در این زمینه، تایید کننده این نتایج هستند. اپی توپهای تعیین شده ابزار مناسبی جهت تولید آنتی بادی های مونوکلونال اختصاصی IgG، تعیین نقشه اپی توپهای IgG و مطالعات فیلوژنیک می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1563051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!