مقایسه کیفیت زندگی سالمندان قبل و بعد از دریافت بسته خدمات توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی

پیام:
چکیده:
اهداف با افزایش جمعیت سالمندان توجه به مشکلات آنان در جامعه ابعاد تازه و گسترده ای یافته است. در این میان گروه های تخصصی توانبخشی در مراکز مراقبتی، روزانه تلاش می کنند تا با ارائه خدمات به سالمندان تا جای ممکن از ورود آنان به مراکز اقامتی شبانه روزی جلوگیری کنند. سازمان بهزیستی بدین منظور بسته خدماتی خاصی را طراحی و آن را برای اجرا به مراکز ارائه دهنده خدمات ابلاغ کرده است. هدف کلی این مطالعه، مقایسه وضعیت کیفیت زندگی سالمندان قبل و بعد از دریافت بسته خدمات توانبخشی سازمان بهزیستی در مرکز روزانه توانبخشی کهریزک-محمدشهر کرج بود.
مواد و روش ها روش پژوهش حاضر، روش توصیفی-تحلیلی دوگروهی از نوع قبل و بعد بود و جامعه آماری آن را سالمندان مراجعه کننده به مراکز جامع توان بخشی تشکیل می دادند. در این پژوهش، 50 نفر از سالمندان مراجعه کننده به مرکز روزانه سالمندی کهریزک شماره 2 -واقع در محمدشهر کرج- در سال 94-1393 که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، به طورتصادفی در دو گروه 25 نفره مورد و شاهد قرار گرفتند. به منظور رعایت اخلاق پژوهش، افراد گروه شاهد در فهرست انتظار دریافت خدمات قرار داده شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) و فرم جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی بود. کیفیت زندگی قبل، یک ماه و سه ماه بعد از شروع مطالعه در هر دو گروه اندازه گیری و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نسخه 20 نرم افزار SPSS و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه با اندازه گیری مکرر استفاده شد.
یافته ها در این مطالعه میانگین سنی دو گروه مورد و شاهد به ترتیب 43/66 و 1/68 بود. براساس آزمون تی، بین میانگین سن در دو گروه مورد و شاهد اختلاف معناداری وجود نداشت (722/0=P). علاوه بر این بین جنسیت، سطح تحصیلات و سابقه بستری نیز قبل از مطالعه اختلاف معناداری دیده نشد. یافته های مطالعه نشان داد در گروه مورد میانگین نمرات کیفیت زندگی در شروع مطالعه، یک و سه ماه بعد به ترتیب 95/43، 30/56 و 38/74 و در گروه شاهد به ترتیب 74/44، 79/49 و 82/57 بود. حداقل نمره کسب شده سالمندان از پرسشنامه کیفیت زندگی 72/24 و حداکثر نمره کسب شده آنان از پرسشنامه کیفیت زندگی 11/86 بود. علاوه براین، یافته های پژوهش نشان داد که در شروع مطالعه، میانگین کیفیت زندگی در دو گروه مورد و شاهد اختلاف معناداری ندارد (816/P=0)، اما ظرف یک و سه ماه بعد از مداخله، این اختلاف معنی دار شد (به ترتیب 015/0P< و 001/0>P).
نتیجه گیری براساس یافته ها، خدمات مراقبتی روزانه ارائه شده در مرکز کهریزک موجب افزایش معنادار کیفیت زندگی سالمندان شده است. بنابراین انتظار می رود این خدمات بتواند به عنوان شیوه ای موثر و مکمل در کنار مداخلات رایج دیگر و همچنین به عنوان مداخله ای غیردارویی در افزایش کیفیت زندگی وابسته به سلامت در سالمندان به کارگرفته شود براین اساس، می توان گفت که بسته خدماتی سازمان بهزیستی کارآیی لازم را برای مراکز روزانه در توانمندسازی سالمندان دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
110 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1563209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!