گزارش82 مورد شکایت پزشکی از متخصصین طب اورژانس؛ یک مطالعه موردی

چکیده:
مقدمه
افزایش خطاهای پزشکی به یک نگرانی عمومی در میان سیاستگزاران سلامت تبدیل شده است. با توجه به اهمیت آگاهی از علل وقوع خطا های پزشکی و پیشگیری از تداوم آنها، این مطالعه به گزارش توصیفی 82 مورد شکایت پزشکی متخصصین طب اورژانس پرداخته است.
روش کار
مطالعه حاضر از نوع گزارش موارد بوده و به گزارش توصیفی از 82 مورد شکایات پزشکی صورت گرفته از متخصصین طب اورژانس، نتیجه نهایی شکایت، پیامد نهایی بیمار، نوع خطای منجر به قصور، مدت زمان کامل رسیدگی به شکایت و رای نهایی کمیسیون پزشکی پرداخته است. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه بدون نام و به صورت خود اظهاری افراد مورد مطالعه جمع آوری شده است.
یافته ها
داده های مربوط به 82 فقره شکایت پزشکی از متخصصین طب اورژانس جمع آوری گردید. میانگین سنی پزشکان برابر 5/7 ± 37/3 سال بود (89/2 درصد مرد). از کل 82 مورد شکایت پزشکی صورت گرفته در نهایت در 53 (63/8 درصد) مورد قصور پزشکی رخ داده بود. شیوع شکایت پزشکی در شیفت شب به طور معنی داری بیشتر از عصر (0/02=p) و صبح (0/01=p) بود. بیشترین علت قصور با فراوانی 27 مورد (50/9 درصد) خطای انسانی گزارش گردید (0/001>p). در بین خطاهای انسانی، خطا در تشخیص (48/2 درصد) و خطا در درمان (33/3 درصد) مهمترین علل را به خود اختصاص دادند. خطاهای پزشک منجر به مرگ 28 (8/52 درصد) بیمار و صدمه جدی در 6 (11/3 درصد) بیمار شده بود (0/001>p).
نتیجه گیری
شیوع قصور پزشکی در مطالعه حاضر 63/85 درصد بدست آمد. بیشتر این خطاهای پزشکی در شیفت شب رخ داده بود. خطای انسانی با شیوع 50/9 درصدی اصلی ترین عامل بروز قصور پزشکی بود. در بین خطاهای انسانی، خطا در تشخیص و خطا در درمان بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده بود. این خطاها نهایتا منجر به مرگ 52/8 درصد بیماران و صدمه جدی 11/3 درصد آنان گردیده بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
122 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p1563578 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!