تطابق برنامه های بازآموزی های برگزار شده در حوزه طب اورژانس با سرفصل های ضروری آموزشی در این رشته

چکیده:
مقدمه
در حال حاضر اطلاع دقیقی از میزان تطابق دوره های بازآموزی رشته طب اورژانس با سرفصل های ضروری آموزشی این رشته وجود ندارد. لذا مطالعه حاضر در نظر دارد تا میزان تطابق بازآموزی های برگزار شده طی سال های 1389 تا 1393 با سرفصل های آموزشی رشته تخصصی طب اورژانس را مورد بررسی قرار داد.
روش کار
در مطالعه مقطعی حاضر اطلاعات ثبت شده از بازآموزی های مرتبط با رشته تخصصی طب اورژانس از سامانه آموزش مداوم وزارت بهداشت جمع آوری گردید. سپس 30 آیتم از مهمترین مباحث آموزشی رشته طب اورژانس با نظر 3 متخصص طب اورژانس انتخاب شد و اقدام به ارزیابی تطابق بازآموزی ها از لحاظ مدت زمان آموزش، روند تغییرات سالیانه و کفایت با سرفصل های آموزشی رشته طب اورژانس گردید.
یافته ها
طی سال های 1389 تا 1393 به طور مجموع، 10147 ساعت بازآموزی مرتبط با سرفصل های آموزشی رشته طب اورژانس ارائه شده بود. بیشترین فراوانی (1015 ساعت) بازآموزی ها مرتبط با اورژانس های جراحی بود. در رتبه بعدی بازآموزی در زمینه اورژانس مسمومیت با میزان 810 ساعت (8/0درصد) اورژانس های نورولوژیک با میزان 700 ساعت (6/9 درصد)، اورژانس های اطفال با میزان 695 ساعت (6/8 درصد)، اورژانس های داخلی با 675 ساعت (6/7 درصد) و احیا قلبی ریوی با 555 ساعت (5/5 درصد) قرار داشتند. علاوه بر این مشخص گردید که هیچ یک از باز آموزی ها تطابق کامل با استانداردهای مورد انتظار ندارند. آزمون کاپای کوهن نشان داد میزان توافق بین وضعیت موجود بازآموزی ها با استاندارد تنها 46/7 درصد (با فاصله اطمینان 95 درصدی برابر 52/55-40/9) بود که در طبقه موافقت ضعیف قرار می گیرد (0/19=p).
نتیجه گیری
یافته های پژوهش حاضر حاکی از توافق ضیف باز آموزی های انجام شده در حوزه طب اورژانس با استانداردهای مورد انتظار بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p1563593 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!