ارزیابی میزان دانش و مهارتهای بالینی دانشجویان دوره کارشناسی فوریت های پزشکی در مواجهه با تروما و ارتباط این دو با یکدیگر

پیام:
چکیده:
مقدمه
ارزشیابی توان علمی و عملی دانشجویان دوره کارشناسی گروه فوریت های پزشکی به عنوان کارکنان حال حاضر و یا آینده مراکز اورژانس کشور و در خط مقدم برخورد با بیمار، می تواند بازتابی مناسب از عملکرد آموزش آنان در دوره کاردانی و نیز دوره جدید تحصیل را فراهم نماید. این پژوهش با هدف ارزشیابی میزان دانش و مهارتهای یالینی دانشجویان دوره کارشناسی فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز در مواجهه با تروما انجام شد.
روش کار
مطالعه حاضر از نوع مقطعی است. کلیه دانشجویان دوره کارشناسی فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه جمعیت شناختی و «چک لیست مهارتهای بالینی» شامل 9 مهارت، و آزمون تئوری بود. اعتبار صوری و محتوایی ابزار توسط 10 نفر از مدرسین و صاحبنظران مورد بررسی و تایید قرار گرفت. همچنین ضریب پایایی برای مجموع مهارت ها 82/0 محاسبه گردید. جمع آوری داده ها با برگزاری آزمون تئوری و نیز آزمون آسکی و مشاهده انجام مهارت ها و تکمیل چک لیست ها انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 20 و با استفاده از آزمون های آماری تی تک نمونه ای و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
نتایج
نتایج مطالعه نشان داد که در زمینه تروما 5/6 درصد دانشجویان از سطح دانش ضعیف، 6/82 درصد از دانش بالینی متوسط و 9/10 درصد نیز از سطح دانش خوبی برخوردار بودند. همچنین، در رابطه با سنجش میزان مهارت بالینی افراد مورد مطالعه در زمینه تروما ، یافته ها حاکی از آن بود که 1/89 درصد از سطح مهارت خوب و 9/10 درصد نیز از مهارت بالینی متوسط برخوردار بودند. در مقایسه میزان مهارتها با سطح ایده آل نتاج نشان داد که در همه زیر مقیاس ها یک شکاف مهارتی معنی دار در سطح 01/0 وجود داشت. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نیز نشان داد که در این مطالعه بین دانش تئوری و مهارت بالینی موارد پژوهش رابطه معنی داری وجود نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به فاصله معنی دار بین امتیازات کسب شده و سطح مطلوب و نیز اهمیت کار کارکنان اورژانس به عنوان اولین پاسخ دهندگان، انتظار می رود که با آموزش با کیفیت تر کلیه ارائه دهندگان خدمات اورژانس 115 قادر باشند خدمات خوب و با کیفیت در حد مطلوب به مددجویان ارائه نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1563642 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!