نگرش پزشکان به معنویت و مراقبت معنوی از بیماران

چکیده:
سابقه و هدف
معنویت مفهومی چند بعدی و پیچیده می باشد که دارای جنبه های شناختی، تجربی و رفتاری است. مطالعات نشان می دهند که تعداد زیادی از بیماران بر این باور هستند که مذهب و معنویت نقش مهمی در زندگی آنان دارد و مایل هستند پزشکان و تیم درمان، این عوامل را در مراقبت مورد توجه قرار دهند. لذا هدف از این مطالعه بررسی نگرش پزشکان به معنویت و مراقبت معنوی از بیماران بوده است.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی-تحلیلی روی 318 پزشک متخصص یا عمومی در بیمارستان های آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1392 انجام شد. ابزارگردآوری داده ها، پرسش نامه مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و مقیاس سنجش معنویت و مراقبت معنوی بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی سنجیده و تایید شده بود.
یافته ها
میانگین سن پزشکان 89/8±51/41 سال و اکثریت متاهل (83 درصد) و مرد (73 درصد) و پزشک عمومی (7/82 درصد) بودند. نمره نگرش به معنویت و مراقبت معنوی در 2/35 درصد از پزشکان مطلوب، در 1/10 درصد در حد بسیار مطلوب و در 7/54 درصد از موارد، نمره نگرش به معنویت و مراقبت معنوی در حد کم تر از میانگین بود. نگرش به معنویت ارتباط مستقیم و معنی داری با نگرش به مراقبت معنوی داشت به طوری که با افزایش نمره نگرش به معنویت، نمره نگرش به مراقبت معنوی افزایش می یافت(05/0>p).
استنتاج: وضعیت نگرش به معنویت و مراقبت معنوی در بین پزشکان از وضعیت نامطلوبی برخوردار بود. توجه به آموزش مراقبت معنوی برای پزشکان جوان،کم تجربه و نیز متخصصین توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p1563948 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!