مطالعه الگوهای رشد آلومتریک و توسعه خصوصیات ریختی ماهی سیم معمولی(Abramis brama) در طی مراحل اولیه تکوین تحت شرایط پرورشی

چکیده:
زمینه و هدف
تکوین اولیه و آلومتری رشد یک ویژگی معمول در لارو ماهیان می باشدکه اولویت های آن ها جهت افزایش بازماندگی و سازگاری با شرایط محیطی مرتبط است. از این جهت این تحقیق با هدف بررسی الگوهای رشد آلومتریک و تغییرات ریخت ظاهری ماهی سیم معمولی(Abramis bramaدر مراحل اولیه تکوین از زمان تخم گشایی تا 60 روز پس از آن تحت شرایط پرورشی به اجرا در آمده است.
روش کار
برای این منظور لارو ماهی سیم به مدت دو ماه تا رسیدن به مرحله بچه ماهی پرورش داده و نمونه های لاروی به تعداد 30 عدد در هر مرحله از زمان تفریخ تا60 روز پس از تفریخ نمونه برداری شدند. داده های ریخت سنجی مورد مطالعه نیز از روی تصاویر دو بعدی گرفته شده از نمونه ها توسط نرمافزارImageJاستخراج و الگوی رشد آلومتری به صورت تابع توانی طول کل با استفاده از داده های تغییر نیافته در فرمول Y=aXbاندازه گیری گردید.
یافته ها
نتایج این تحقیق نشان داد که مراحل اولیه تکوین لارو ماهی سیم معمولی براساس الگوهای رشد آلومتری و توسعه ساختارهای ریختی به چهار مرحله قابل تقسیم است. مرحله Iیا لاروی از زمان تفریخ تا 6 روز بعد از آن می باشد و در این دوره نقاط عطف طول دم در روز پنجم و عمق سر و بدن در روز 6 بعد از تفریخ به وقوع می پیوندد. مرحله IIیا مرحله پست لاروی ازروزششم تا هیجدهم بعد از تفریخ ادامه دارد و در این دوره نقاط عطف شاخص وزن بدن در روز یازدهم بعد از تفریخ، طول سر و قطر چشم در روز چهاردهم بعد از تفریخ و عمق ساقه دمی در روز هیجدهم بعد از تفریخ می باشد. مرحله IIIیا پیش جوانی که از روز هیجدهم بعد از تفریخ تا سی و پنجم روز بعد از آن ادامه دارد و در این دوره نقاط عطف طول پوزه و طول تنه به ترتیب در روزهای بیست و پنجم و سی و پنجم بعد از تفریخ به وقوع می پیوندد. مرحله IVیا نوجوانی نیز از سی و پنجم روز بعد از تفریخ تا آخر دوره پرورش ادامه داشت و ماهی ها شکل مینیاتوری ماهیان بالغ را به دست می آورند.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، اولویت ماهی سیم در مراحل اولیه تکوین شامل توسعه قابلیت شنا، ساختارهای تنفسی، حسی و سپس ساختارهای تغذیه ای می باشد که احتمالا با جابجایی بوم شناختی این گونه تطابق دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1564110 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!