نانوکامپوزیت های برپایه نشاسته ترموپلاستیک - نانوذرات نقره - نانورس: بررسی اثرات ضد باکتریایی روی اشرشیاکلی، ویژگی های مکانیکی و نفوذپذیری

پیام:
چکیده:
بسته بندی های برپایه پلیمرهای زیستی حاوی نانوذرات نقره، انواع جدیدی از بسته بندی های فعال هستند که علاوه بر برخورداری از ویژگی زیست تخریب پذیری، می توانند موجب کاهش خطر ناشی از آلودگی های میکروبی در مواد غذایی تازه و فرایند شده گردند. در این پژوهش، برای بهبود ویژگی های مکانیکی و نفوذپذیری فیلم های پلیمری زیستی نشاسته ترموپلاستیک و تولید نانوکامپوزیت زیستی، از نانورس (مونت موریلونت) و برای تولید فیلم فعال و ایجاد ویژگی های ضدمیکروبی علیه باکتری اشرشیاکلی، از نانوذرات نقره استفاده شد. مطابق نتایج آزمون ضد میکروبی، نانولایه های رس نه تنها ویژگی های ضد میکروبی نداشتند بلکه موجب کاهش خاصیت ضدمیکروبی در فیلم های حاوی نانوذرات نقره گردیدند. افزودن هر دو نوع نانوذره و مخلوط آن ها باعث بهبود ویژگی های بازدارندگی فیلم های نشاسته ای در برابر آب شد؛ بطوری که حلالیت در آب و نفوذپذیری در فیلم های نشاسته نرم شده - نانوذرات نقره – نانورس نسبت به نمونه شاهد، به ترتیب 93/30 و 43/75 درصد، کاهش پیدا کرد. نتایج حاصل از آزمون ویژگی های مکانیکی نشان داد که در فیلم های حاوی نانورس با افزایش غلظت نانوذرات نقره، استحکام کشش نهایی تا مقدار 38/5 مگاپاسکال افزایش و کرنش تا نقطه شکست تا مقدار 23/41 درصد کاهش پیدا کرد. با افزایش غلظت نانوذرات نقره در فیلم های حاوی نانورس، درصد عبور پرتوهای نور UV به طور معنی داری کاهش یافت و مطابق نتایج رنگ سنجی، با افزودن نانونقره، کدورت و زردی فیلم ها افزایش یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 175
لینک کوتاه:
magiran.com/p1564271 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!