ارزیابی توانایی استدلال اخلاقی پرستاران در مواجهه با دوراهی های اخلاقی

چکیده:
زمینه و هدف
کارکنان پرستاری علاوه بر مهارت های بالینی نیازمند توانایی استدلال اخلاقی هستند. به همین دلیل، مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان استدلال اخلاقی پرستاران شاغل در چهار بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1391 انجام شده است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک پژوهش مقطعی است که بر روی 360 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد که به روش در دسترس انتخاب شدند، صورت گرفته است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه آزمون معمای اخلاقی پرستاری (NDT، Nursing Dilemma Test) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 18 صورت گرفت.
ملاحظات اخلاقی: در مورد اهداف پژوهش و محرمانه بودن اطلاعات به شرکت کنندگان توضیح داده شده و رضایت شفاهی آنان برای شرکت در پژوهش کسب گردید.
یافته ها
میانگین نمره استدلال اخلاقی پرستاران (6/15±44/1) به دست آمد. بین میانگین نمره استدلال اخلاقی پرستاران با دفعات مواجهه آنان با هر یک از معماهای اخلاقی همبستگی معناداری مشاهده نشد (0/013=t و 0/050/05). میانگین نمره استدلال اخلاقی در دو جنس تفاوت معناداری نداشت (46/=t و 0/050/05).
نتیجه گیری
با توجه میزان توانایی استدلال اخلاقی متوسط در بین شرکت کنندگان و اهمیت برخورداری پرستاران از توانایی استدلال اخلاقی مطلوب در مواجه با دوراهی های اخلاقی و ارائه مراقبت مطلوب به بیماران، نیاز به برنامه ریزی و به کارگیری راهبردهای مناسب در این زمینه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1565197 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!