بررسی نقش مهار سرمایه روان شناختی رهبر در ایجاد سرمایه روان شناختی کارکنان: نقش میانجی درک کارکنان از تحول آفرینی رهبر (مورد مطالعه: سازمان های نوپا و یا در حال تحول)

چکیده:
چگونگی ایجاد سرمایه روان شناختی، وجه فراموش شده مطالعات سرمایه روان شناختی است. در این مقاله، مدل مفهومی ایجاد سرمایه روان شناختی کارکنان، با به کارگیری مهار سرمایه روان شناختی رهبر ارائه شده است. گفتنی است تحول آفرینی رهبر، نقشی بسیار مهم در ایجاد سرمایه روان شناختی دارد و حتی مانند متغیر میانجی عمل می کند. در این پژوهش، 33 شرکت نوپا یا در حال تحول در استان های تهران، البرز، اصفهان و آذربایجان غربی بررسی شدند. پرسش نامه ها میان 142 مدیر و 573 کارمند این سازمان ها توزیع شد. نتایج مدل معادلات ساختاری، این موضوع را تایید کرد که مهار سرمایه روان شناختی رهبر، سبب ایجاد رابطه میان سبک رهبری تحول آفرین و افزایش درک کارکنان می شود. همچنین این نتایج، رابطه میان درک کارکنان از تحول آفرینی رهبر و ایجاد سرمایه روان شناختی مثبت را تایید کرد. با توجه به نتایج این پژوهش، به مدیرانی که می خواهند در سازمان های خود، سرمایه روان شناختی ایجاد کنند، دلالت ها و توصیه هایی کاربردی ارائه شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1565636 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!