بررسی سطح IL-4 و IFN-γ در مایع رویی کشت سلولی بیماران مبتلا به آسم آلرژیک

پیام:
چکیده:
زمینه
آسم آلرژیک یک بیماری مزمن ریوی همراه با افزایش پاسخ و التهاب مجاری تنفسی است. سنجش تغییرات سایتوکاین ها در اثر این بیماری می تواند در یافتن مسیر کنترل و یا درمان آسم آلرژیک موثر باشد. در این مطالعه تغییرسطحIL-4 و IFN-γ در بیماران مبتلا به آسم آلرژیک بررسی شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مورد– شاهدی 26 بیمار مبتلا به آسم آلرژیک و 26 فرد سالم به عنوان گروه کنترل که با گروه بیمار از لحاظ سن و جنس همسان سازی شده اند مورد مطالعه قرار گرفتند، پس از خونگیری، سلول های تک هسته ای خون محیطی جدا گردید و به مدت 72 ساعت در انکوباتور 37 درجه سانتی گراد حاوی 5 درصد CO2 کشت داده شدند. مایع رویی کشت سلولی (سوپرناتانت) جمع آوری شده و سطوح سایتوکاین های IL-4 و IFN-γ با استفاده از روش الایزا مورد سنجش قرار گرفت.
یافته ها
این مطالعه نشان داد سطح IFN-γ در مایع رویی کشت سلولی بیماران در مقایسه با گروه شاهد به طور معنی داری کاهش یافته است (05/0>P). با این حال سطح IL-4و نیز نسبت IL-4/IFN-γدر مایع رویی کشت سلولی بیماران در مقایسه با گروه شاهد به طور معنی داری افزایش نشان می دهد (05/0>P).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه به نظر می رسد تغییر سطوح IFN-γ و IL-4 نقش مهمی در پاسخ ایمنی علیه آسم آلرژیک ایفا می کند. ارزیابی سطح IFN-γ و IL-4می تواند در مطالعه پاسخ ایمنی و تظاهرات بالینی آسم آلرژیک مفید بوده و احتمالا کنترل تعادل آنها به عنوان چشم انداز نوینی در درمان این بیماری مطرح خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
342 تا 350
لینک کوتاه:
magiran.com/p1565891 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!