بررسی میزان شیوع و فاکتورهای تعیین کننده پیش آگهی در سرطان های غیرملانومایی پوست سر به دنبال رادیوتراپی در کودکی در مراجعه کنندگان به بیمارستان حضرت فاطمه (س) بین سال های 1389 تا 1394

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان های پوست از مهمترین انواع بدخیمی ها محسوب می گردند. شناخت عوامل خطر می تواند نقش مهمی در کاهش موارد سرطان های غیرملانومایی داشته باشد. این مطالعه به منظور بررسی میزان شیوع و فاکتورهای تعیین کننده پیش-آگهی در سرطان های غیرملانومایی پوست سر به دنبال رادیوتراپی در کودکی در مراجعه کنندگان به بیمارستان حضرت فاطمه (س) انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مشاهده ای که به صورت یک بررسی از نوع مقطعی تحلیلی انجام شد، تعداد 62 نفر از مراجعه کنندگان به بیمارستان حضرت فاطمه در سال های 89 تا 94 که مبتلا به سرطان های غیرملانومایی پوست سر (شامل BCC و SCC) به دنبال رادیوتراپی در کودکی بودند، به صورت در دسترس انتخاب شده و میزان شیوع و فاکتورهای تعیین کننده پیش آگهی (شامل متاستاز و عود و مورتالیتی) در آنها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 13و آزمون های آماری کای اسکوار و تی مستقل ارزیابی گردید و سطح معناداری کمتر از پنج صدم درنظر گرفته شد.
یافته ها
با توجه به نتایج به دست آمده در این مطالعه، پیش آگهی بد (شامل وجود متاستاز یا عود یا مورتالیتی) در 40 بیمار (5/64 درصد) مشاهده گردید. سن بالاتر، جنسیت مذکر، عدم سابقه خانوادگی و اندازه تومور بالای دو سانتیمتر فاکتورهای مرتبط با پیش آگهی نامطلوب در بیماران بودند (P < 0.05).
نتیجه گیری
در مجموع بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه چنین استنباط می شود که بیش از سه چهارم از مبتلایان به سرطان های غیرملانومایی پوست سر به دنبال رادیوتراپی در کودکی، دارای پیش آگهی نامطلوب هستند که این مساله چند عاملی بوده و فاکتورهای متعددی بر روی آن تاثیرگذار می باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1567142 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!