بررسی کارآیی سوپر جاذب در بهبود بهره وری بارش سامانه های استحصال و جمع آوری آب باران برای بادام دیم در استان آذربایجان شرقی

نویسنده:
چکیده:
به منظور بررسی کاربرد مواد سوپر جاذب در ذخیره رطوبت و افزایش بهره وری بارش تحت سامانه های مختلف استحصال و جمع آوری آب باران در حوضه های کوچک، این مطالعه در استان آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو و در اراضی دیم زارعین اجرا شد. تیمارهای مورد مطالعه شامل سطوح مختلف کاربرد سوپر جاذب در خاک پای درختان (طبیعی و بدون استفاده از پلیمر، با کاربرد یک کیلوگرم پلیمر سوپر جاذب برای هر درخت) تحت شرایط شکل و ابعاد مختلف سامانه های استحصال و جمع آوری آب باران و مدیریت های مختلف بهبود رواناب برای دو رقم بادام دیر گل پیوندی بود. نتایج نشان داد که کاربرد مواد سوپر جاذب نه تنها نقشی در بهبود وضعیت رشد ندارد بلکه در مواردی به عنوان یک مانع عمل می نماید. طول کل شاخه های ایجاد شده در شرایط استفاده از پلیمر و بدون آن به ترتیب 432 و 393 سانتی متر و تغییر قطر ساقه بادام در این تیمار طی یک سال زراعی، به ترتیب 3/48 و 1/46 درصد بود. آرایش 49 متر مربع سطح رواناب که تمیز، صاف و غلطک زده باشد برای ایجاد باغ دیم روانابی بادام بهترین گزینه بود و نیازی به کاربرد مواد سوپر جاذب نیست و برای بهبود ظرفیت آب خاک در پای درختان، استفاده از کود دامی پوسیده و تعویض خاک چاله ها کفایت می کند. میزان عملکرد تک درخت در سطح رواناب 49 متر مربع حدود سه کیلوگرم برآورد شد که با توجه به تراکم 204 نهال در هکتار در این تیمار، عملکرد بادام 612 کیلوگرم در هکتار خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1567491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!