بررسی تحمل واریته های لوبیا قرمز در تراکم های مختلف در رقابت با علف های هرز

نویسنده:
چکیده:
به منظور ارزیابی قدرت رقابت ارقام مختلف لوبیا قرمز با علف های هرز در الگوهای مختلف کاشت، تحقیقی از سال 86-1385 در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی زنجان در یک آزمایش فاکتوریل اسپلیت پلات سه عاملی، در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار به مدت دو سال اجرا شد. عامل اصلی شامل حضور و عدم حضور علف های هرز، عامل فرعی شامل ارقام لوبیا قرمز (صیاد، درخشان، محلی زنجان)، فواصل ردیف کاشت (20 و 30 سانتی متر) و تراکم کاشت ( 20، 30، 40 و50 بوته در مترمربع) به صورت فاکتوریل بود. از شاخص های غیر پارامتری تحمل برای اندازه گیری قدرت رقابت ژنوتیپ ها استفاده شد. اثر عامل اصلی در تمام صفات به جز وزن صد دانه و ارتفاع بوته، در سطح احتمال یک درصد معنی دار شد. اثر رقم برای صفت زیست توده مرحله دوم در سطح احتمال پنج درصد و برای بقیه صفات در سطح احتمال یک درصد معنی دار گردید. رقم محلی بیشترین عملکرد ( 35/1626 کیلوگرم در هکتار) و تعداد دانه در غلاف (51/8) را داشت. اثر تراکم بوته در صفات زیست توده مرحله اول و دوم و تعداد غلاف در بوته در سطح احتمال یک درصد معنی دار گردید. بیشترین تعداد غلاف در بوته (8408/7) در تراکم 20 و کمترین مقدار (08/6) در تراکم 50 بوته در مترمربع بود. رقم محلی در فاصله 30 سانتی متری با تراکم های 30 و 40 بوته لوبیا در مترمربع و در فاصله 20 سانتی متری با تراکم 40 بوته در مترمربع، بیشترین تحمل به حضور علف های هرز را داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
267 تا 282
لینک کوتاه:
magiran.com/p1567694 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!