نتایج حاصل از عمل جراحی طحال برداری در بیماران بتا تالاسمی ماژور

چکیده:
بیماران مبتلا به تالاسمی به علت نقض ارثی در زنجیره گلوبین همراه باناپا یداری گلوبولهای قرمز نیازمند تزریق خون مکرر و به دنبال آن طحال بزرگ پیشرونده می شوند که اکثریت موارد برای کاهش میزان و دفعات خون گیری و عوارض خونریزی مکرر نیاز به عمل جراحی طحال برداری پیدا می کنند. هدف از این مطالعه بررسی نتایج عمل جراحی طحال برداری دراین بیماران می باشد. این بررسی بر روی 45 بیمار مبتلا به تالاسمی که در طی ده سال گذشته 1379 - 1369 عمل جراحی طحال برداری شده بودند وجهت پیگیری به مرکز تالاسمی بیمارستان شفا اهواز مراجعه می کردند به صورت توصیفی و گذشته نگر انجام گرفت. از بین 45 بیمار 28 نفر (2/62%) تالاسمی ماژور و 17 نفر (8/37%) تالاسمی اینترمدیت داشتند و اکثریت آنها بالای 15 سال بودند. در 60% موارد طحال تا حد ناف یا بزرگتر از حد ناف، در 7 بیمار (5/15%) سنگ کیسه صفرای همزمان و در 11 بیمار 24.5% درد فضاعی ربع فوقانی چپ شکم و سیری زودرس داشتند. 43 بیمار5/95% ماهیانه بیش از 20 سی سی به ازا هر کیلوگرم وزن بدن خود می گرفتند. بعد از عمل جراحی طحال برداری 23 بیمار (57/5%) بین یک ماه تا یکسال بعد از عمل و 6 بیمار (15%) بیش از یکسال بعد از عمل نیاز به اولین خونگیری داشته و میزان و دفعات خونگیری نیز کاهش یافت و تمام بیماران احساس راحتی و تحرک بهتری پیدا کردند. 3 بیمار66/6% دچار عارضه جراحی شده و علیرغم دریافت واکسن پنوموواکس قبل از عمل 9 بیمار 20%، دچار عوارض عفونی در طولانی مدت شدند. عمل جراحی طحال برداری با کاهش نیاز به خونگیری و پیشگیری از عوارض حاصل از آن و رفع علائم بزرگی طحال دراین بیماران روش درمانی مناسبی است مع هذا با توجه به عوارض عفونی حاصل از عمل جراحی طحال برداری 20% در این بیماران عمل جراحی طحال برداری فقط در مواردی که خونگیری مکرر و زیاد بیمار باعث افزایش بروز عوارض خونگیری (هموکروماتوز) شده و یا بزرگی طحال وسیع و علامتدار بیمار پیدا میکند توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p156789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!