ارزیابی کیفی تناسب اراضی برای کشت گندم در منطقه اقبالیه قزوین

چکیده:
اهمیت خاک به عنوان اساسی ترین منبع تولید مواد غذایی و حفظ بقای جامعه بشری هرروز بیشتر از روز پیش شناخته شده است و باعث می گردد تا بامطالعه و شناخت دقیق تر خصوصیات مختلف آن در جهت استفاده بهتر و مناسب تر گام برداریم. شناخت دقیق خاک و خصوصیات وابسته آن در رشد گیاه موثر است. گندم یکی از محصولات استراتژیک کشور می باشد که تاکنون در منطقه اقبالیه ارزیابی کیفی به تناسب اراضی برای آن انجام نشده است. به منظور ارزیابی کیفی تناسب اراضی برای محصول گندم تحقیقی در منطقه اقبالیه قزوین صورت پذیرفت. این منطقه دارای رژیم رطوبتی زریک و رژیم حرارتی ترمیک است. جهت بررسی این خاک ها از نقشه توپوگرافی با مقیاس 1:50000 استفاده گردید و هشت پروفیل در این اراضی حفر گردید. سپس در عمق های مختلف نمونه برداری خاک انجام و خصوصیاتی نظیر رنگ خاک، تعداد ریشه در 100 سانتی متر مربع، وجود درز و شکاف، مقدار سنگریزه و وجود آهک تعیین و به آزمایشگاه ارسال گردید. در آزمایشگاه صفات فیزیکی و شیمیایی شامل pH، شوری، کربنات کلسیم، بافت، نسبت جذب سدیم، مواد آلی، فسفر و پتاسیم اندازه گیری گردید. ارزیابی کیفی تناسب اراضی برای محصول گندم با توجه به صفات خاکی و اقلیمی انجام شد. بعد از پردازش آن به سه روش محدودیت ساده، تعداد و شدت محدودیت و پارامتریک تناسب کیفی برای گندم تهیه و نقشه ی آن ترسیم گردید. نتایج نشان داد که ارزیابی کیفی تناسب اراضی برای کلاس تناسب اراضی گندم در کلاس های S1 (مناسب) و S2 (نسبتا مناسب) قرار گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1568069 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!