بررسی تاثیر پلیمر استاگوزورب بر روی میزان ذخیره رطوبت خاک در جنگل کاری با دو گونه عرعر (Ailanthus Altissima) و زبان گنجشک (Farxinus Rotundifolia) در قزوین

چکیده:
یکی از مشکلات عمده در جنگل کاری نواحی خشک و نیمه خشک کمبود آب می باشد که منجر به خشک شدن درصد بالایی از نهال های غرس شده می شود. در چنین وضعی صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت آن از طریق مدیریت صحیح از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. مواد اصلاح کننده جدیدی که به تازگی کاربرد وسیعی در دنیا پیداکرده اند، به پلیمرهای سوپر جاذب معروف هستند. این پلیمرها ضمن برخورداری از سرعت و ظرفیت زیاد جذب آب به میزان ده ها برابر وزن خود، به مثابه آب انبارهای مینیاتوری عمل کرده و در موقع نیاز ریشه، به راحتی آب را در اختیار آن قرار می دهند؛ لذا این پروژه به منظور بررسی نقش پلیمر استاگوزورب در میزان ذخیره رطوبتی خاک بر روی دو گونه جنگلی عرعر و زبان گنجشک به صورت آزمایشات فاکتوریل با دو فاکتور، سوپر جاذب در سه سطح (بدون مصرف، 150 گرم، 300 گرم)، گونه گیاهی در دو سطح (عرعر و زبان گنجشک) در قالب بلوک های کامل تصادفی جمعا با 6 تیمار در 3 تکرار با 18 واحد آزمایشی با دور آبیاری 20 روزه در شهرستان بوئین زهرا در استان قزوین به مدت یک سال به مرحله اجرا درآمد. میزان رطوبت وزنی خاک در دو مرحله 10 و 20 روز پس از آبیاری اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که اثر اصلی سوپر جاذب بر میزان نگهداری رطوبت خاک در سطح یک درصد معنی دار گردید. ولی اثر اصلی گونه گیاهی نشان داد که بین گونه ها در ذخیره رطوبتی خاک اختلاف معنی داری مشاهده نشد. همچنین اثر متقابل سوپر جاذب و گونه گیاهی بر ذخیره رطوبتی خاک در سطح یک درصد معنی دار گردید. بیشترین میزان رطوبت مربوط به اثر اصلی سطح 300 گرم مصرف سوپر جاذب با میزان 50/13 درصد و اثر متقابل سطح 300 گرم مصرف سوپر جاذب و گونه زبان گنجشک به میزان 99/13 درصد در فاصله 10 روز پس از آبیاری به دست آمد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1568074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!