کاربرد داده کاوی در پیش بینی بقای پیوند کلیه و شناسایی متغیرهای تاثیرگذار در بقای کلیه پیوندی

چکیده:
مقدمه
نارسایی مزمن کلیه از بیماری های شایع در ایران و جهان است و پیوند کلیه روش درمانی مناسب و موثرترین راهبرد در بین بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه است. این مطالعه جهت پیش بینی بقای کلیه پیوندی و شناسایی عوامل موثر بر آن و ارائه یک مدل به منظور صحت پیش بینی بالاتر انجام شد.
روش
مطالعه حاضر به روش گذشته نگر بر روی داده های 423 مورد پرونده بیماران پیوند کلیه در سال های 90-1385 در مرکز آموزشی-درمانی افضلی پور شهر کرمان انجام گرفت. از طبقه بند های شبکه عصبی، درخت تصمیم و ماشین بردار پشتیبان جهت پیش بینی بقای پیوند کلیه و از همجوشی اطلاعات برای ترکیب نتایج طبقه بندهای ذکر شده، به منظور طراحی مدلی با صحت بالاتر استفاده شد. همچنین، برای شناسایی متغیرهای تاثیرگذار در بقای کلیه پیوندی از الگوریتم ژنتیک و جهت تحلیل داده ها و اجرای الگوریتم ها از نرم افزارهای Clementine 12 و Weka استفاده شد.
نتایج
صحت حاصل از سه روش شبکه عصبی، درخت تصمیم و ماشین بردار پشتیبان به ترتیب برابر با 94 ، 92و 92 درصد و صحت به دست آمده از روش همجوشی اطلاعات برابر 95/74درصد بوده است. همچنین، ویژگی های شاخص توده بدنی و جنسیت گیرنده، سن دهنده، همسانی گروه خونی دهنده و گیرنده و سابقه پیوند کلیه توسط الگوریتم ژنتیک به عنوان متغیر های تاثیرگذار در بقای پیوند کلیه شناسایی شد که صحت پیش بینی مدل پیشنهادی با این تعداد ویژگی 91/67درصد بوده است.
نتیجه گیری
با استفاده از همجوشی اطلاعات، می توان صحت نتایج طبقه بندها را افزایش داد. همچنین، الگوریتم ژنتیک روش مناسبی جهت شناسایی ویژگی های بهینه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1568078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!